Podejście GK PGE do profilaktyki antykorupcyjnej zawarte jest w Kodeksie etyki GK PGE w formie zasady „Nie tolerujemy korupcji ani nieuczciwych zachowań”. Szczegółowo zapobieganie korupcji i przekupstwu to materia regulowana dwoma regulacjami wewnętrznymi na poziomie Grupy Kapitałowej PGE.
Są nimi Polityka antykorupcyjna GK PGE, będąca dokumentem ogólnym, dostępnym także dla zewnętrznych interesariuszy, jak również Procedura ogólna – przeciwdziałanie korupcji w GK PGE, która stanowi jej doprecyzowanie.
Wymóg spełniania antykorupcyjnych standardów został także nałożony na partnerów biznesowych spółek GK PGE poprzez uwzględnienie minimalnych wymagań w tym zakresie, w Kodeksie Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek GK PGE.
Wszystkie wymienione regulacje zostały szerzej opisane w sekcji G1-1.
Profilaktyka antykorupcyjna w GK PGE realizowana jest przede wszystkim poprzez:
- wskazanie struktur organizacyjnych szczególnie odpowiedzialnych za planowanie oraz koordynację w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz konfliktowi interesów,
- identyfikację aktów prawnych dot. przeciwdziałania korupcji,
- zachowanie zgodności z przepisami antykorupcyjnymi oraz standardami Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w zakresie przeciwdziałania korupcji,
- weryfikację oraz aktualizację regulacji wewnętrznych w celu poprawy skuteczności przeciwdziałania korupcji,
- unikanie konfliktu interesów – realizowane m.in. poprzez składanie przez pracowników i inne osoby oświadczeń w tym zakresie, bieżące monitorowanie złożenia takich oświadczeń, prowadzenie ewidencji zapytań oraz doradztwa w sytuacji wątpliwości dot. konfliktu interesów,
- ocenę i zarządzanie ryzykiem korupcji, w tym wskazanie obszarów szczególnie zagrożonych wystąpieniem korupcji,
- podnoszenie świadomości i zaangażowania pracowników i innych osób na rzecz przeciwdziałania korupcji, w tym poprzez prowadzenie działań komunikacyjnych i edukacyjnych z obszaru zagadnień i zasad postępowania z tym związanych,
- rozpowszechnianie wiedzy o zasadach Kodeksu Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek GK PGE wśród partnerów biznesowych,
- zasady wymiany upominków biznesowych.
Szkolenia z przeciwdziałania korupcji są szkoleniami obowiązkowymi i realizowane są według zasad określonych w Procedurze ogólnej przeciwdziałanie korupcji. Materiały szkoleniowe przygotowywane są, jako standard, przez obszar compliance w Centrum Korporacyjnym i dostosowywane przez spółki do specyfiki obszaru ich działania w taki sposób, by treści odzwierciedlały rzeczywiste środowisko pracy pracowników.
Szkolenia realizowane przez obszar Compliance
W GK PGE realizowane są dwa rodzaje szkoleń z przeciwdziałania korupcji – szkolenie cykliczne i szkolenie dedykowane osobom pełniącym funkcje narażone na ryzyko korupcji.
Każdy pracownik zatrudniony w spółkach GK PGE oraz inna osoba, działająca w imieniu i na rzecz spółki GK PGE powinna odbyć szkolenie pełne w tym zakresie co najmniej raz na trzy lata. Po tym okresie jest ono powtarzane jako szkolenie przypominające. Pierwsze szkolenie powinno się odbyć w okresie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty zatrudnienia w formie szczegółowego, interaktywnego warsztatu na temat zasad dotyczących przeciwdziałania korupcji, standardów określanych przez GPW, rodzajów korupcji, definicji, regulacji antykorupcyjnych w GK PGE.
Dodatkowe uzupełnienie wiedzy w ramach dedykowanych szkoleń antykorupcyjnych prowadzonych w GK PGE, uwzględniających specyfikę danego obszaru oraz zakres obowiązków przypisanych do konkretnych stanowisk w porozumieniu z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi.
Osoby objęte programami szkoleniowymi w zakresie przeciwdziałania korupcji.
1 W przypadku osób pełniących funkcje narażone na ryzyko korupcji, wskazana liczba oznacza liczbę osób wskazanych jako narażone na ryzyko korupcji. W przypadku pozostałych stanowisk liczby oznaczają liczbę osób zajmujących te stanowiska.
2 Szkolenia z przeciwdziałania korupcji ogólne są obowiązkowe dla wszystkich osób i aktualne przez 3 lata. Po tym okresie pracownicy przechodzą szkolenie przypominające. Szkolenia dedykowane dla osób szczególnie narażonych na ryzyko korupcji są bezterminowe, a prezentowane dane dotyczą szkoleń dedykowanych zrealizowanych w 2024 roku.
Opis zakresu w jakim zapewniane są szkolenia członkom Rad Nadzorczych i Zarządów Spółek GK PGE opisany został na stronie [G1-1].
Ryzyko nadużyć i korupcji zarządzane jest w ramach korporacyjnego systemu zarządzania ryzykiem (ERM) w spółkach segmentowych oraz w systemie zarządzania zgodnością (compliance) w spółkach nim objętych.
Proces ten ma charakter cykliczny. W spółkach nieobjętych korporacyjnym systemem zarządzania ryzykiem realizowany jest w cyklach rocznych.
Każda osoba po odbyciu szkolenia zobowiązana jest złożyć oświadczenie, co do zapoznania się z regulacjami antykorupcyjnymi w GK PGE oraz zobowiązania do ich przestrzegania.
Dodatkowo w GK PGE zidentyfikowano dwie grupy osób, z perspektywy których zapobieganie korupcji ma szczególne znaczenie. Są to, w ujęciu wewnętrznym, osoby pełniące funkcje narażone na ryzyko korupcji, ze względu na obszary, w jakich realizują swoje zadania i/lub zajmowane stanowiska. W ujęciu zewnętrznym zaś są to partnerzy biznesowi spółek GK PGE, w tym osoby fizyczne i prawne, z którymi spółki GK PGE mają relację biznesową. Wobec tych grup, w zakresie zapobiegania korupcji, podejmowane są m.in. następujące środki:
- Osoby pełniące funkcje szczególnie narażone na ryzyko korupcji, tj. osoby realizujące swoje zadania takich obszarach jak: zakupy, administracja, zarządzanie kapitałem ludzkim i inne, mające w ramach realizacji swoich zadań kontakty z partnerami biznesowymi, jak również osoby na stanowiskach kierowniczych. Do takich osób kierowane jest dodatkowe, dedykowane szkolenie antykorupcyjne. Zawiera ono m.in. informację o tym, jakie osoby w GK PGE uznawane są za szczególnie narażone na ryzyko korupcji, a także dodatkowe informacje merytoryczne oraz wskazówki dot. właściwych zachowań np. w zakresie współpracy z partnerami biznesowymi, stosowania klauzul umownych czy zachowania w przypadku ewentualnej propozycji korupcyjnej. Dodatkowo, podejmowana są inne działania, np. specjalne szkolenia przypominające dot. polityki upominkowej (np. w PGE S.A. – grudzień 2024 roku)
- Partnerzy biznesowi otrzymują informację w zakresie profilaktyki antykorupcyjnej poprzez postanowienia KPPB GK PGE, który zawiera dedykowany rozdział w tym zakresie. Dodatkowo podejście GK PGE do zwalczania korupcji zawarte jest w Polityce antykorupcyjnej GK PGE. Obydwa te dokumenty dostępne są na stronach internetowych spółek GK PGE w języku polskim i angielskim. Ponadto, odwołania do KPPB, uwzględniane są w procesie rejestracji partnerów biznesowych do systemu zakupowego, w dokumentacji zakupowej, a ostatecznie w klauzulach umownych. Szczegóły dotyczące stosowania postanowień odwołujących się do KPPB zawarte są w załączniku do procedury antykorupcyjnej. Dodatkowo, w przypadku spotkań z aktualnymi lub potencjalnymi wykonawcami, przekazywana jest także informacja dot. KPPB.
Informacja o prowadzonych działaniach komunikacyjnych w tym zakresie opisana jest poniżej, jak również w sekcjach G1-1 oraz G1-2.
Komunikacja polityki dot. profilaktyki antykorupcyjnej prowadzona jest w GK PGE w ujęciu zewnętrznym, jak i wewnętrznym, z wykorzystaniem zróżnicowanych kanałów komunikacji. Sposoby komunikacji poszczególnych kodeksów i polityk zostały opisane w rozdziale G1-1.
Ponadto w GK PGE prowadzone są dodatkowe działania komunikacyjne dot. zagadnień przeciwdziałania korupcji, obejmujące w szczególności okazjonalne publikacje i/lub komunikaty (np. na temat zasad wymiany upominków biznesowych), artykuły w wewnętrznym magazynie GK PGE „Pod Parasolem” (np. na temat Międzynarodowego Dnia Przeciwdziałania Korupcji itp.
Zgłoszenia niezgodności
W Grupie Kapitałowej wdrożono system przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, który został szczegółowo opisany w rozdziale G1-1.