W GK PGE zarządzanie wpływem na dotknięte społeczności jest integralną częścią podejścia Grupy PGE do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Poprzez dotknięte społeczności Grupa PGE rozumie społeczności, które mogą doświadczać bezpośrednich lub pośrednich skutków działalności organizacji. W związku z tym, rozpoznanie i zrozumienie wpływu na otoczenie społeczne jest kluczowe dla zarządzania ryzykami i szansami związanymi z operacjami firmy.
Do lutego 2024 roku obowiązywała w Grupie PGE Procedura Ogólna zarządzania działaniami w zakresie zaangażowania społecznego (CCI), która określała zasady współpracy i standardy komunikacji spółek Grupy z lokalną społecznością. Procedura została wycofana ze względu na konieczność jej aktualizacji (opublikowana w 2014 roku procedura wymagała dostosowania do obecnych polityk wewnętrznych i standardów). Rozumiejąc, że interesy społeczności lokalnej są ważnym elementem działalności GK PGE, Grupa planuje
w ciągu najbliższych dwóch lat (2025-2026) wdrożyć politykę zarządzania relacjami ze społecznością lokalną centralizującą zarządzanie tym obszarem. W ramach tego procesu przewidziane są:
- Identyfikacja i analiza społeczności dotkniętych wpływem.
- Zaangażowanie społeczności lokalnych: aktywny udział przedstawicieli tych społeczności w procesie tworzenia i wdrażania polityki, co pozwoli na lepsze zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.
- Monitoring i ocena: sprawdzanie efektywności wdrożonych rozwiązań.
W ramach nowej polityki zdefiniowane zostaną procesy współpracy oraz metody oceny jej skutków, a także wskazana zostanie osoba na najwyższym stanowisku w Grupie PGE, odpowiedzialna za zapewnienie, że zaangażowanie w relacje z lokalnymi społecznościami jest rzeczywiste oraz że osiągane wyniki mają wpływ na kierunki działania przedsiębiorstwa.
Mimo braku polityki, według definicji ESRS, odnoszącej się do zarządzania istotnymi wpływami oraz ryzykami i szansami w ramach dotkniętych społeczności w GK PGE, dotychczas kwestie relacji ze społecznościami lokalnymi opisane były w ramach m.in. Strategii Grupy PGE do 2030 roku oraz Kodeksu etyki Grupy Kapitałowej PGE.
Są to dokumenty kierunkowe, wyznaczające kluczowe założenia dla uwzględniania interesów tej grupy interesariuszy w działalności GK PGE. Zgodnie z Kodeksem etyki, Grupa PGE chce być partnerem społeczności lokalnych, co potwierdzone jest zasadami: dbaniem o rozwój obszarów, na których GK PGE prowadzi działalność biznesową, podnoszenie jakości życia społeczności, wspieranie lokalnych produktów oraz wydarzeń, zapewnianie miejsca pracy.
Grupa PGE dba o to, aby prowadzić ze społecznościami lokalnymi otwarty dialog i uwzględniać ich potrzeby, a także tworzyć szanse bazujące na możliwościach wynikających z wzajemnego potencjału i bycia dobrym sąsiadem. Zgodnie z Kodeksem etyki, Grupa PGE oczekuje, aby w spółkach Grupy, mających wpływ na społeczności lokalne, przestrzegane były poniższe zasady opisane Kodeksie, m.in.:
- podejmowanie działań z uwzględnieniem wpływu działalności biznesowej na społeczności lokalne,
- wspieranie, na przejrzystych i obiektywnych zasadach, działalność osób prawnych i osób fizycznych, w tym również pracowników Grupy Kapitałowej PGE i członków ich rodzin, a także lokalnych społeczności w obszarach takich jak: kultura, nauka i edukacja, lecznictwo i ochrona zdrowia, pomoc społeczna, działalność ekologiczna i ochrona klimatu i środowiska naturalnego oraz sport, w tym sport dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych.
- jednym z filarów zaangażowania społecznego w Grupie PGE są, działające w jej ramach, fundacje. Wspierają one rozwój i zaangażowanie lokalnych społeczności, prowadząc działalność, polegającą na przyznawaniu grantów oraz realizując autorskie programy społeczne, w sposób transparentny.
- pracownicy Grupy PGE działają na rzecz społeczności lokalnych, angażując się m.in. w wolontariat pracowniczy.
Informacje dot. Kodeksu etyki w odniesieniu do minimalnych wymogów ujawnieniowych nieujętych w niniejszej sekcji zostały opisane w sekcji dotyczącej G1 niniejszego Oświadczenia.