Grupa PGE jako jeden z największych producentów energii elektrycznej w Polsce podejmuje szereg działań mających na celu minimalizowanie negatywnego wpływu swojej działalności na środowisko i społeczność. Środki naprawcze są integralną częścią tego procesu i odgrywają kluczową rolę w przypadku wystąpienia zdarzeń niepożądanych.
Grupa PGE wdrożyła własne kanały komunikacji dostępne dla wszystkich interesariuszy, także lokalnych społeczności, które mogą zgłaszać swoje wątpliwości i obawy. Poszczególne spółki GK PGE posiadają wybrane kanały komunikacji. Szczegółowe informacje na temat tych kanałów są dostępne na stronach internetowych i można do nich zaliczyć m.in.: formularze kontaktowe, numery telefonów, adresy e-mail, tradycyjną korespondencję, infolinie, Lokalny Punkt Informacyjny, skrzynki kontaktowe (biblioteka miejska, świetlice miejskie, urząd miasta), Biuro Obsługi Klienta oraz pogotowie ciepłownicze i energetyczne.
Grupa PGE udostępniła również formalny mechanizm zgłaszania nieprawidłowości, za pomocą którego dotknięte społeczności mogą zgłaszać swoje wątpliwości i potrzeby bezpośrednio spółkom. Szczegółowe informacje zostały opisane w części dotyczącej G1 niniejszego Oświadczenia, a także są dostępne na stronie www.gkpge.pl w zakładce Compliance. Dodatkowo osoby, które chciałyby zadać pytanie lub zgłosić wątpliwości, mogą skorzystać z adresu: OpiniaCompliance.pgesa@gkpge.pl. Zgłoszenia w ramach tego kanału są monitorowane w trybie ciągłym przez komórkę odpowiedzialną, co pozwala na podejmowanie kroków niezwłocznie po przyjęciu zgłoszenia.
W 2024 roku nie zostały odnotowane potwierdzone przypadki niespełniania przez GK PGE Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka, Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej podstawowych zasad i praw w pracy lub Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, w tym łamania praw człowieka. Równocześnie nie zidentyfikowano informacji potwierdzających, by takowe naruszenia miały miejsce w przeanalizowanym łańcuchu wartości GK PGE. Potwierdza to analiza rejestrów zgłoszeń zarówno w systemie zgłoszeń wewnętrznych, funkcjonującym w Grupie PGE od 25 września 2024 roku, jak i w systemie zgłoszeń incydentów niezgodności. Nie stwierdzono poważnych kwestii i incydentów dotyczących praw człowieka związanych z dotkniętymi społecznościami.
W 2024 roku nie były przeprowadzone badania na temat poziomu zadowolenia z realizacji procesu świadomości dotkniętych społeczności na temat kanałów zgłaszania i zaufania do nich oraz jego skuteczności i wyników. Poprzez dostępne kanały kontaktu, lokalne społeczności zgłaszają spółkom Grupy swoje potrzeby, opinie oraz wątpliwości.