ESRS
[ESRS 2 SBM-3] Istotne wpływy, ryzyka i szanse oraz ich wzajemne związki ze strategią i z modelem biznesowym

Istotne kwestie: Prywatność; Dostęp do informacji (wysokiej jakości); Bezpieczeństwo i higiena pracy, Bezpieczeństwo osoby; Dostęp do produktów i usług; Odpowiedzialne praktyki marketingowe.

Kluczowe spółki Grupy PGE, oferujące swe usługi klientom indywidualnym to przede wszystkim: PGE Obrót S.A., PGE Dystrybucja S.A. i PGE Energia Ciepła S.A.

Spółka PGE Obrót S.A., zajmująca się sprzedażą energii elektrycznej w Grupie PGE, obsługiwała w 2024 roku ponad 5,7 mln odbiorców, którzy zakupili od spółki blisko 31 TWh energii elektrycznej.

PGE Dystrybucja S.A., spółka posiadająca koncesję dystrybucji energii elektrycznej i świadcząca, w ramach Grupy PGE, usługi dostarczania energii elektrycznej dostarczyła w 2024 roku ponad 36 TWh energii elektrycznej na obszarze 129,9 tys. km2 (blisko 40% powierzchni Polski), przyłączając do sieci blisko 80,7 tysięcy odbiorców i ponad 78 tysięcy instalacji prosumenckich.

PGE Energia Ciepła S.A. jest największym w Polsce producentem ciepła i energii elektrycznej, wytwarzanych w procesie wysokosprawnej kogeneracji. Posiada ok. 25% udziału w rynku ciepła z kogeneracji, 16 elektrociepłowni (o mocy cieplnej 6,22 GWt i mocy elektrycznej 2,48 GWe) i sieci ciepłownicze o długości 725 km. PGE Energia Ciepła S.A. produkuje i dostarcza ciepło dla dużych polskich miast, wśród których znajdują się: Kraków, Gdańsk, Gdynia, Wrocław, Rzeszów, Lublin, Bydgoszcz, Kielce i Szczecin. Spółka jest obecna także w Toruniu, Zielonej Górze, Gorzowie Wielkopolskim, Zgierzu, Siechnicach i Gryfinie, gdzie jest również dystrybutorem ciepła do klientów końcowych. Zgodnie z przyjętym Planem Dekarbonizacji od roku 2030 ciepło w elektrociepłowniach PGE Energia Ciepła S.A. będzie produkowane wyłącznie w źródłach nisko- i zeroemisyjnych.

Grupa PGE prowadzi działalność związaną z konsumentami na terenie całej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem, tzw. obszaru historycznego (tj. wschodniej części Polski), dla której PGE Dystrybucja S.A. pełni rolę operatora systemu dystrybucyjnego, a PGE Obrót S.A. tradycyjnego sprzedawcy energii.

W procesie doboru spółek GK PGE objętych ujawnieniami w zakresie ESRS S4, za kluczowe do ujawnienia informacji zostały wskazane trzy spółki: PGE Obrót S.A., PGE Dystrybucja S.A. i PGE Energia Ciepła S.A. W celu wybrania spółek właściwych do zaraportowania, zastosowano następujące kryteria:

  • kierowanie podstawowej oferty do konsumentów lub użytkowników końcowych oraz
  • udział w ogólnej liczbie obsługiwanych przez spółki GK PGE konsumentów i użytkowników końcowych powyżej 1%.

Łączny udział wskazanych spółek w sprzedaży do konsumentów w skali GK PGE przekracza 99%.

GK PGE jest świadoma swojego wpływu na konsumentów i użytkowników końcowych. W ramach analizy podwójnej istotności zidentyfikowano istotny pozytywny wpływ w obszarach:

BUSINESS
dostępu do informacji wysokiej jakości - w
zakresie wprowadzonych mechanizmów
informacyjnych w procesach sprzedażowo - obsługowych
dostępu do produktów i usług – w związku z zapewnieniem równego dostępu konsumentom i użytkownikom końcowych do swoich produktów i usług
oraz odpowiedzialnych praktyk marketingowych – w zakresie ich organizacji z poszanowaniem wymagań prawnych i z dbałością o nie wprowadzanie w błąd odbiorców końcowych

Natomiast zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ działalności GK PGE na konsumentów i użytkowników końcowych zidentyfikowano w obszarach:

  • prywatności – w związku z przetwarzaniem danych osobowych,
  • bezpieczeństwa i higieny pracy – w związku możliwością kształtowania źródła pochodzenia produktu oraz prowadzoną działalnością wysokoemisyjną, w szczególności w zakresie emisji do atmosfery,
  • oraz bezpieczeństwa osobistego – w związku z bezpieczeństwem oferowanych produktów i usług.

Szczegółowy opis działań w odniesieniu do wpływów na konsumentów i użytkowników końcowych Grupy został przedstawiony w ramach S4-4.

Z punktu widzenia wpływu konsumentów i użytkowników końcowych na strategię i model biznesowy GK PGE zauważa rosnącą rolę zdecentralizowanego systemu energetycznego. Klienci coraz częściej inwestują we własne, odnawialne źródła energii, co zmienia sposób zarządzania siecią elektroenergetyczną i stymuluje rozwój produktów takich jak: magazyny energii, inteligentne liczniki czy pompy ciepła. Działania konsumentów i użytkowników końcowych w tym zakresie wynikają między innymi z ich coraz większej świadomości w zakresie zrównoważonej konsumpcji. Rosnąca liczba prosumentów oraz zapotrzebowanie na produkty ekologiczne wpływa na model biznesowy PGE, nie tylko w zakresie zmiany z tradycyjnej sprzedaży energii na zarządzanie energetyką rozproszoną, ale również w zakresie rozbudowy portfolio produktów i usług oraz inwestycji w odnawialne źródła energii czy infrastrukturę sieciową.

W poszczególnych obszarach działalności Grupy PGE można wyróżniać różne typy konsumentów i użytkowników końcowych podlegających istotnym wpływom Grupy, wynikających z jej własnych działań, w tym:

  • konsumentów lub użytkowników końcowych produktów, które są ze swej natury szkodliwe dla ludzi lub zwiększają ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych,
  • konsumentów lub użytkowników końcowych usług, które mają potencjalnie negatywny wpływ na ich prawo do prywatności, ochrony danych osobowych, wolności wypowiedzi i niedyskryminacji,
  • konsumentów lub użytkowników końcowych, którzy muszą dysponować dokładnymi i dostępnymi informacjami dotyczącymi produktu lub usługi, takimi jak instrukcje obsługi i etykiety produktów, aby móc uniknąć potencjalnie szkodliwego sposobu korzystania z produktu lub usługi,
  • konsumentów bądź użytkowników końcowych, którzy są szczególnie narażeni na wpływ na zdrowie lub prywatność lub wpływ strategii marketingowych i sprzedażowych – tacy jak dzieci lub osoby znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej.

Wpływy negatywne GK PGE w obszarze konsumentów i użytkowników końcowych w obszarze prywatności oraz bezpieczeństwa osobistego mają charakter incydentalny. Grupa Kapitałowa PGE, działając zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawiera umowy z konsumentami. Negatywny wpływ w obszarze prywatności w stosunku do konsumentów wiąże się między innymi z ryzykiem wycieku danych osobowych lub nieautoryzowanym wykorzystaniem informacji. Grupa narażona jest na zagrożenia cyberatakami. W celu zniwelowania negatywnego wpływu GK PGE wdraża rozwiązania centralne z zakresu ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa teleinformatycznego czy zarządzania incydentami.

Usługi energetyczne oferowane przez GK PGE nie są szkodliwe dla ludzi, pod warunkiem odpowiedniego z nich korzystania. Wpływ negatywny w obszarze bezpieczeństwa osoby może się pojawić w przypadku awarii infrastruktury będącej własnością spółek GK PGE lub w przypadku niewłaściwego korzystania z energii po stronie odbiorcy. Dotyczy to przede wszystkim niewłaściwej pracy urządzeń odbiorczych lub instalacji wewnętrznych, na co GK PGE wpływu nie ma (odpowiadają za to dostarczyciele urządzeń oraz podmioty świadczące usługi w zakresie instalacji wewnętrznych). Z tego punktu widzenia nie ma konieczności dla Spółek GK PGE stosowania instrukcji obsługi i ostrzeżeń kierowanych do Konsumentów, z wyjątkiem ostrzeżeń na zabezpieczonych przed dostępem osób trzecich urządzeniach infrastruktury sieciowej. Spółki GK PGE prowadzą ze swej strony działania edukacyjne w zakresie korzystania z energii.

GK PGE zidentyfikowała również negatywny wpływ na konsumentów i użytkowników końcowych w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy w związku prowadzoną działalnością wysokoemisyjną, w szczególności w zakresie emisji do atmosfery. Grupa zarządza istotnymi negatywnymi wpływami realizując inwestycje w odnawialne źródła energii. Są to działania o charakterze długoterminowym.

W zakresie działalności obrotu energią elektryczną są identyfikowane następujące typy konsumentów i użytkowników końcowych, w ramach których identyfikowane są istotne wpływy, a w szczególności:

  • odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwach domowych, którzy są przyłączeni do sieci energetycznej należącej do PGE Dystrybucja S.A.;
  • odbiorcy w gospodarstwach domowych, którzy są przyłączeni do sieci energetycznej nienależącej do PGE Dystrybucja S.A.;
  • odbiorcy w gospodarstwach domowych korzystający z ciepła sieciowego wytworzonego przez PGE Energia Ciepła S.A. i jej spółki zależne, a także dostarczanego przez nie bezpośrednio tam, gdzie są operatorami sieci ciepłowniczej;
  • odbiorcy wrażliwi będący stroną umowy kompleksowej;
  • konsumenci wymagający specjalnej staranności w obsłudze: osoby niepełnosprawne, osoby starsze oraz kobiety w ciąży;
  • odbiorcy kwalifikowani jako konsumenci oraz odbiorcy końcowi w gospodarstwach domowych na podstawie umowy sprzedaży (TPA Third-party Access). W zakresie usług dystrybucji energii elektrycznej odbiorcy podzieleni są na grupy taryfowe, na podstawie określonych kryteriów.  Wśród nich wyróżnić można np.:  poziomy napięć, moce umowne, charakter zasilanego obiektu.

W większości odbiorcy w gospodarstwach domowych to konsumenci, którzy zawarli umowę kompleksową ze sprzedawcą energii (ok. 95%). Taka umowa jest powszechnie stosowana w obrocie konsumenckim, a dla nowo zawieranych umów jest jedyną dopuszczalną prawnie umową. Na podstawie tej umowy sprzedawca dokonuje sprzedaży energii elektrycznej i zapewnia dostarczenie tej energii konsumentowi przez dystrybutora.

Pozostali odbiorcy to konsumenci, którzy zawarli odrębną umowę sprzedaży energii ze sprzedawcą i odrębną umowę o świadczenie usług dystrybucji z dystrybutorem, tj. sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej realizowane są przez dwa odrębne przedsiębiorstwa − sprzedawcę i dystrybutora (rozdzielone umowy TPA).

Należy przy tym podkreślić, że w zakresie usług dystrybucyjnych segmentacja ma charakter określony w przepisach prawa. PGE Dystrybucja S.A., zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami, równo traktuje wszystkich odbiorców i nie stosuje segmentacji w rozumieniu marketingowym.

Wyniki wyszukiwania