ESRS
[G1-1] Polityki postępowania w biznesie i kultura korporacyjna

Jesteśmy jednym z największych przedsiębiorstw w Polsce i działamy nie tylko w zgodzie z prawem, ale także z zasadami uczciwego biznesu. Działamy etycznie oraz odpowiedzialnie i tego samego oczekujemy od wszystkich naszych pracowników oraz partnerów biznesowych.

Całokształt funkcjonowania, w tym kultura organizacyjna Grupy Kapitałowej PGE opiera się na trzech wartościach: partnerstwie, rozwoju i odpowiedzialności.

Tytuł dokumentu Opis
Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE (dalej: Kodeks etyki, Kodeks) Celem Kodeksu jest przedstawienie wartości i obowiązujących zasad, wyznaczających standardy działania w Grupie Kapitałowej PGE.

Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE odnosi się do szeregu istotnych tematów, m.in. kultura korporacyjna, zapobieganie korupcji i przekupstwu czy ochrona sygnalistów. Reguluje sposób zgłaszania niezgodności w przypadku łamania i nieprzestrzegania obowiązujących wartości i zasad.

Monitorowanie realizacji zapisów Kodeksu etyki odbywa się m.in. poprzez proces monitorowania zgodności (Compliance) zgodnie z Procedurą ogólną Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE.

W sytuacji wystąpienia negatywnego wpływu w obszarach wskazanych w Kodeksie etyki GK PGE lub potwierdzenia niezgodności, podejmowane są działania następcze mające na celu zniwelowanie skutków tego wpływu oraz ograniczenie ryzyka pojawienia się takich zdarzeń w przyszłości.

Kodeks swoim zakresem obejmuje całą Grupę Kapitałową PGE, a do przestrzegania wskazanych w dokumencie wartości i zasad zobowiązany jest każdy działający na rzecz i w imieniu Grupy PGE.

W przypadku spółek wchodzących w skład GK PGE, które w oparciu o obowiązujące przepisy prawa muszą zachować niezależność w zakresie wymaganym dla operatora sieci dystrybucyjnej, zapisy Kodeksu stosowane są z poszanowaniem obowiązujących zasad dotyczących ich funkcjonowania w strukturach przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo.

Za wdrażanie Kodeksu etyki odpowiedzialne są Zarządy Spółek GK PGE, w których funkcjonują struktury Compliance.

Kodeks etyki zawiera odniesienia do następujących norm lub inicjatyw osób trzecich, w odniesieniu do praw człowieka, w tym praw pracownika i praw dziecka, które przedsiębiorstwo zobowiązuje się przestrzegać:

  • Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
  • standardów Międzynarodowej Organizacji Pracy,
  • 10 Zasad United Nations Global Compact,
  • Konwencji o prawach dziecka (UNGC i Unicef),
  • Wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dla przedsiębiorstw wielonarodowych,
  • Wytycznych dotyczących Biznesu i Praw Człowieka: Wdrażanie dokumentu ramowego ONZ „Chronić, szanować i naprawiać”.

Kodeks etyki uwzględnia szereg interesów zewnętrznych i wewnętrznych interesariuszy poprzez określenie wartości i zasad uczciwego, odpowiedzialnego postępowania, co ma znaczenie dla pracowników, klientów czy społeczności lokalnych oraz przyczynia się do równoważenia interesów wszystkich interesariuszy.

Kodeks etyki udostępniany jest w języku polskim i angielskim zarówno wszystkim pracownikom, jak i na stronie internetowej GK PGE oraz stronach internetowych poszczególnych spółek (z wyjątkiem PGE Dystrybucja S.A. ze względu na uwarunkowania operatora systemu dystrybucyjnego).

Regulamin Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE (dalej: Regulamin) Celem regulaminu jest wdrożenie jednolitych zasad, standardów, ról i odpowiedzialności na potrzeby efektywnej realizacji zarządzania zgodnością (Compliance), w taki sposób, aby kultura organizacyjna w Grupie Kapitałowej PGE wspierała przestrzeganie prawa i zasad etycznych oraz działań zgodnych z zasadami zrównoważonego biznesu.

Promowanie zasad uczciwego biznesu GK PGE, w tym stosowanie postanowień Kodeksu etyki Grupy Kapitałowej PGE realizowane jest poprzez:

  • wspieranie etycznych zachowań i postawy szacunku kadry zarządzającej i pracowników,
  • budowanie pozycji GK PGE, jako organizacji uczciwej i etycznej,
  • kształtowanie właściwych relacji z interesariuszami, w szczególności zapewnienie przejrzystych relacji z partnerami biznesowymi (prowadzenie rejestru upominków, klauzule umowne) oraz ze społecznościami lokalnymi,
  • wspieranie dobrych praktyk korzystania z zasobów firmowych.

Regulamin odnosi się do szeregu istotnych skutków, ryzyk i szans, w tym m.in. do obszarów: kultura korporacyjna, zapobieganie korupcji i przekupstwu czy ochrona sygnalistów.

Regulamin obejmuje swoim zakresem wszystkie prowadzące aktywną działalność spółki GK PGE, uwzględniając ich specyfikę tj. w przypadku:

  • PGE Dystrybucja S.A. z uwzględnieniem zapisów Programu Zgodności w PGE Dystrybucja S.A.,
  • Spółek GK PGE, które są instytucjami finansowymi nadzorowanymi przez UKNF z uwzględnieniem nakładanych na nie obowiązków, wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa,
  • Spółek GK PGE projektowych, nieprowadzących działalności operacyjnej i/lub zatrudniających mniej niż 5 osób.

Za wdrożenie regulaminu odpowiada Zarząd PGE S.A. i Zarządy spółek bezpośrednio zależnych od PGE S.A. Nadzór i monitoring procesu zarządzania zgodnością (compliance) w GK PGE sprawuje Komitet Audytu Rady Nadzorczej PGE S.A.

Regulamin jest dokumentem wewnętrznym. Dokumentem wspierającym jego wdrażanie jest Procedura zarządzania zgodnością (compliance) w GK PGE, która doprecyzowuje zasady realizacji działań i odpowiedzialności w ramach wdrożonego Systemu Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE.

Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek GK PGE (dalej: Kodeks, KPPB) Celem kodeksu jest przedstawienie wymagań spółek GK PGE wobec partnerów biznesowych w zakresie prowadzenia działalności biznesowej zgodnie z prawem oraz zawartymi w kodeksie standardami etycznymi. Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych spółek Grupy Kapitałowej PGE (KPPB) określa oczekiwania w zakresie poszanowania praw człowieka, warunków pracy, ochrony środowiska oraz uczciwości w prowadzonej działalności biznesowej, w tym w szczególności w zakresie przeciwdziałania korupcji i innym nadużyciom, zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, zgodności z przepisami podatkowymi, ochrony konkurencji i konsumenta. Każde z zagadnień uwzględnionych w KPPB jest ujęte w formie wymagań, jakich spółki GK PGE oczekują ze strony swoich partnerów biznesowych. Dokument wskazuje także sposób zgłaszania niezgodności, jak również konsekwencje naruszeń jego postanowień.

W efekcie, dokument dotyczy istotnych skutków, ryzyk i szans w w/w obszarach w zakresie współpracy z partnerami biznesowymi.

Za partnerów biznesowych wg KPPB uznajemy osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, z którymi spółki GK PGE mają relację biznesową, z wyłączeniem klientów spółek GK PGE, prosumentów oraz wzajemnych relacji pomiędzy spółkami GK PGE.

Zasadniczym elementem wdrożenia KPPB w relacjach z partnerami biznesowymi jest stosowanie odwołujących się do tego dokumentu postanowień w umowach. Postanowienia te nie są wymagane w umowach poufności (tzw. umowy NDA), w umowach pomiędzy spółkami GK PGE oraz niektórych umowach z partnerami biznesowymi spełniającymi kryteria wskazane w regulacjach wewnętrznych.

Monitorowanie realizacji zapisów KPPB odbywa się m.in. poprzez proces monitorowania zgodności (Compliance) zgodnie z Procedurą ogólną Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE. Elementem monitorowania wdrożenia jest również możliwość dokonywania zgłoszeń ewentualnych naruszeń, zgodnie z odpowiednimi procedurami wewnętrznymi, właściwymi w przypadkach podejrzenia nieprawidłowości.

KPPB uwzględnia interesy zewnętrznych i wewnętrznych interesariuszy poprzez odniesienie do zasady prowadzenia działalności biznesowej zgodnie z prawem i zasadami etycznymi.

Za wdrażanie KPPB odpowiedzialne są zarządy poszczególnych spółek GK PGE, w których funkcjonują struktury Compliance.

KPPB odnosi się do fundamentalnych zasad, standardów i międzynarodowych dokumentów, tożsamych z wymienionymi w Kodeksie etyki GK PGE.

KPPB udostępniany jest w języku polskim i angielskim na stronie internetowej GK PGE oraz stronach internetowych poszczególnych spółek. W przypadku PGE Dystrybucja S.A., KPPB publikowany jest jako dokument dedykowany, ze względu na uwarunkowania operatora systemu dystrybucyjnego.

Procedura – zgłoszenia wewnętrzne oraz ochrona Sygnalistów (dalej: Procedura, Procedura zgłoszeń wewnętrznych) W każdej spółce GK PGE objętej obowiązkiem uruchomienia systemu przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych została przyjęta Procedura zgłoszenia wewnętrzne oraz ochrona Sygnalistów.

Celem dokumentu jest określenie zasad dotyczących procedowania w spółkach GK PGE zgłoszeń wewnętrznych dokonywanych przez Sygnalistów, warunków ich ochrony oraz prowadzenia i działań następczych.

Procedura, poprzez zgodność z Ustawą z dnia 14.06.2024 roku o ochronie sygnalistów, realizuje obowiązek wdrożenia wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych dla sygnalistów i zarządzanie tymi zgłoszeniami oraz przypisuje odpowiedzialność w zakresie podejmowania działań następczych oraz wprowadza zakaz podejmowania działań uznanych za odwetowe pod adresem sygnalistów i innych osób wspierających. Działania następcze uwzględniają należytą staranność oraz zachowanie bezstronności i obiektywizmu. Dodatkowo udostępniana jest informacja na temat możliwości dokonywania zgłoszeń zewnętrznych. Procedura określa podmioty uprawnione do podejmowania działań następczych w tym proces monitorowania ich realizacji.

Procedurę wdrożono w spółkach GK PGE, na rzecz których wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób lub będących instytucjami obowiązanymi. W przypadku spółek GK PGE nieobjętych procedurą zgłoszeń wewnętrznych, naruszenia prawa można zgłosić przez tzw. zgłoszenia Non-compliance, zgodnie z Procedurą ogólną – zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia Incydentów niezgodności w GK PGE oraz ochrona osób zgłaszających.

Zarządy poszczególnych spółek GK PGE odpowiadają za wdrożenie i zapewnienie stosowania procedury m.in. poprzez zapewnienie zasobów i spełnienie warunków formalnoprawnych oraz wyznaczenie bezstronnej wewnętrznej komórki organizacyjnej lub osoby w ramach struktury organizacyjnej spółki GK PGE do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych.

Przed wdrożeniem w spółkach GK PGE procedury zgłoszeń wewnętrznych były prowadzone konsultacje z zakładowymi organizacjami związkowymi.

Wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych poprzedziła komunikacja do pracowników spółek GK PGE. Dodatkowo osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji lub służby, spółki GK PGE przekazują informację o procedurze zgłoszeń wewnętrznych wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.

Procedura ogólna – zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w GK PGE oraz ochrona osób zgłaszających (dalej: Procedura) Celem procedury jest określenie zasad postępowania w spółkach GK PGE w sytuacji zgłoszenia podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności, które nie obejmują katalogu określonego w art. 3 Ustawy dla spółek zobowiązanych do wdrożenia ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów oraz zgłoszenia naruszeń prawa dla pozostałych spółek GK PGE.

Procedura określa m.in.

  • zasady i sposób zgłaszania podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w GK PGE dotyczących naruszenia regulacji wewnętrznych (również w zakresie prawa pracy) lub standardów etycznych, w tym podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w obszarze właściwości Compliance,
  • zasady ochrony osób zgłaszających, ochrony osób, których dotyczą zgłoszenia,
  • tryb zaangażowania kadry zarządzającej, w szczególności zarządów spółek GK PGE, w działania związane z otrzymaniem informacji o podejrzeniu wystąpienia incydentu niezgodności,
  • sposób postępowania ze zgłoszeniami oraz zasady prowadzenia i dokumentowania postępowań wyjaśniających,
  • sposób inicjowania i wdrażania działań naprawczych oraz monitorowania ich realizacji,
  • zasady dokumentowania i raportowania w zakresie kontroli zgodności.

Za wdrożenie procedury odpowiadają zarządy spółek GK PGE.

Procedura jest dokumentem wewnętrznym, udostępniana jest pracownikom oraz osobom świadczącym na rzecz i w imieniu spółek GK PGE pracę na podstawie umów innych niż umowa o pracę, w formie przyjętej w każdej spółce GK PGE dla potrzeb udostępniania regulacji wewnętrznych (np. intranet, system DSZ).

Polityka antykorupcyjna GK PGE (dalej: Polityka antykorupcyjna, polityka, PA) Polityka antykorupcyjna Grupy Kapitałowej PGE ma na celu ustalenie nadrzędnych zasad GK PGE wobec korupcji, kierowane do wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy. Zawiera zobowiązanie braku tolerancji dla zjawiska korupcji w Grupie PGE, realizowane w szczególności poprzez:

  • przestrzeganie prawa oraz wewnętrznych regulacji antykorupcyjnych,
  • spełnianie i promowanie standardów etycznych i transparentności prowadzenia działalności gospodarczej.

Treść polityki określa kluczowe zasady i odpowiedzialności w zakresie przeciwdziałania korupcji, a także wskazuje możliwe sposoby zgłoszenia ewentualnych naruszeń oraz konsekwencje jej nieprzestrzegania.

Zgodność Polityki antykorupcyjnej GK PGE z Konwencją Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji jest zachowana w sposób pośredni, poprzez jej zgodność z polskimi przepisami prawa, poprzez które Polska implementowała Konwencję.

Zarządy spółek GK PGE odpowiedzialne są za wdrożenie polityki, w tym stworzenie warunków i zapewnienie zasobów niezbędnych do przeciwdziałania korupcji, zgodnie z obwiązującymi regulacjami wewnętrznymi.

Swoim zakresem PA obejmuje wszystkie spółki GK PGE oraz wszystkie realizowane procesy.

Polityka antykorupcyjna udostępniana jest w języku polskim i angielskim zarówno wszystkim pracownikom, jak i na stronie internetowej GK PGE oraz stronach internetowych poszczególnych spółek (z wyjątkiem PGE Dystrybucja S.A. ze względu na uwarunkowania operatora systemu dystrybucyjnego).

Elementem monitorowania wdrożenia jest możliwość dokonywania zgłoszeń ewentualnych naruszeń przez interesariuszy, zgodnie z odpowiednimi procedurami wewnętrznymi, właściwymi w przypadkach podejrzenia nieprawidłowości.

Procedura ogólna – przeciwdziałanie korupcji w GK PGE (dalej: Procedura) Celem procedury jest ochrona interesów i wizerunku GK PGE poprzez wdrożenie regulacji nastawionych na ograniczenie mechanizmów sprzyjających korupcji i konfliktowi interesów oraz promocję kultury organizacyjnej opartej na zasadach uczciwości i bezstronności. Treść procedury zawiera opis działań, jakie w tym celu realizowane są w GK PGE, wskazuje odpowiedzialności za poszczególne działania, a także informuje o sposobach dokonania zgłoszenia ewentualnych naruszeń postanowień procedury.

Procedura określa w szczególności zasady obowiązujące w GK PGE, dotyczące unikania konfliktu interesów, wymiany upominków biznesowych, relacji z partnerami biznesowymi oraz edukacji antykorupcyjnej.

Procedura obejmuje swoim zakresem podmiotowo wszystkie spółki należące do Grupy PGE.

Za wdrożenie Procedury odpowiedzialne są Zarządy spółek GK PGE.

Procedura jest dokumentem wewnętrznym, udostępniana jest pracownikom oraz osobom świadczącym na rzecz i w imieniu spółek GK PGE pracę na podstawie umów innych niż umowa o pracę, w formie przyjętej w każdej spółce GK PGE dla potrzeb udostępniania regulacji wewnętrznych.

Dodatkowo, wszyscy objęci regulacją odbywają obowiązkowe, cykliczne szkolenia w zakresie przeciwdziałania korupcji.

Monitorowanie wdrożenia procedury odbywa się m.in. poprzez regularne monitorowanie realizacji szkoleń antykorupcyjnych, a także stanu złożonych oświadczeń o braku konfliktu interesów, prowadzenie ewidencji upominków biznesowych, rejestru zapytań dot. wątpliwości w zakresie konfliktu interesów, uzgadnianie modyfikacji klauzul odwołujących się do KPPB z komórkami właściwymi ds. compliance w spółkach GK PGE. Elementem monitorowania wdrożenia procedury jest wykorzystywanie możliwości dokonywania zgłoszeń ewentualnych naruszeń przez interesariuszy, zgodnie z odpowiednimi procedurami wewnętrznymi, właściwymi w przypadkach podejrzenia nieprawidłowości.

Regulamin postępowań kontrolnych i postępowań wyjaśniających w PGE S.A. i GK PGE (dalej: Regulamin) Regulamin wdrożono w celu określenia zasad prowadzenia postępowań wyjaśniających i kontrolnych w PGE S.A. i w spółkach GK PGE.

Dokument określa czynności podejmowane w związku z podejrzeniem wystąpienia nieprawidłowości, a także formułowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych w przypadku wystąpienia nieprawidłowości oraz monitorowanie realizacji tych zaleceń. Regulamin odnosi się także do współuczestnictwa w przeciwdziałaniu nieprawidłowościom i w tworzeniu ładu korporacyjnego, a także współpracy z innymi komórkami PGE S.A.: do spraw Compliance i Audytu Wewnętrznego oraz organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości.

Regulacje wynikające z dokumentu przyjęło 49 spółek Grupy Kapitałowej PGE. Każda z nich działa na terenie Polski.

Regulamin dotyczy łańcucha wartości zarówno wewnątrz organizacji, jak i podmiotów zewnętrznych: dostawców, odbiorców, klientów, którzy mogą przekazywać informacje będące podstawą zainicjowania postępowań kontrolnych. W tym samym zakresie regulamin odnosi się do interesariuszy, do których należą między innymi spółki tworzące Grupę Kapitałową PGE, a także akcjonariusze.

Regulamin został wdrożony na podstawie uchwały Zarządu PGE S.A. Dokument w zakresie prowadzenia postępowań kontrolnych odnosi się do aktów prawa powszechnie obowiązującego w Polsce:

  • Ustawy o ochronie informacji niejawnych,
  • Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Ustawy o ochronie danych osobowych.
Tytuł dokumentu Opis
Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE (dalej: Kodeks etyki, Kodeks) Celem Kodeksu jest przedstawienie wartości i obowiązujących zasad, wyznaczających standardy działania w Grupie Kapitałowej PGE.

Kodeks etyki Grupy Kapitałowej PGE odnosi się do szeregu istotnych tematów, m.in. kultura korporacyjna, zapobieganie korupcji i przekupstwu czy ochrona sygnalistów. Reguluje sposób zgłaszania niezgodności w przypadku łamania i nieprzestrzegania obowiązujących wartości i zasad.

Monitorowanie realizacji zapisów Kodeksu etyki odbywa się m.in. poprzez proces monitorowania zgodności (Compliance) zgodnie z Procedurą ogólną Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE.

W sytuacji wystąpienia negatywnego wpływu w obszarach wskazanych w Kodeksie etyki GK PGE lub potwierdzenia niezgodności, podejmowane są działania następcze mające na celu zniwelowanie skutków tego wpływu oraz ograniczenie ryzyka pojawienia się takich zdarzeń w przyszłości.

Kodeks swoim zakresem obejmuje całą Grupę Kapitałową PGE, a do przestrzegania wskazanych w dokumencie wartości i zasad zobowiązany jest każdy działający na rzecz i w imieniu Grupy PGE.

W przypadku spółek wchodzących w skład GK PGE, które w oparciu o obowiązujące przepisy prawa muszą zachować niezależność w zakresie wymaganym dla operatora sieci dystrybucyjnej, zapisy Kodeksu stosowane są z poszanowaniem obowiązujących zasad dotyczących ich funkcjonowania w strukturach przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo.

Za wdrażanie Kodeksu etyki odpowiedzialne są Zarządy Spółek GK PGE, w których funkcjonują struktury Compliance.

Kodeks etyki zawiera odniesienia do następujących norm lub inicjatyw osób trzecich, w odniesieniu do praw człowieka, w tym praw pracownika i praw dziecka, które przedsiębiorstwo zobowiązuje się przestrzegać:

  • Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka,
  • standardów Międzynarodowej Organizacji Pracy,
  • 10 Zasad United Nations Global Compact,
  • Konwencji o prawach dziecka (UNGC i Unicef),
  • Wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dla przedsiębiorstw wielonarodowych,
  • Wytycznych dotyczących Biznesu i Praw Człowieka: Wdrażanie dokumentu ramowego ONZ „Chronić, szanować i naprawiać”.

Kodeks etyki uwzględnia szereg interesów zewnętrznych i wewnętrznych interesariuszy poprzez określenie wartości i zasad uczciwego, odpowiedzialnego postępowania, co ma znaczenie dla pracowników, klientów czy społeczności lokalnych oraz przyczynia się do równoważenia interesów wszystkich interesariuszy.

Kodeks etyki udostępniany jest w języku polskim i angielskim zarówno wszystkim pracownikom, jak i na stronie internetowej GK PGE oraz stronach internetowych poszczególnych spółek (z wyjątkiem PGE Dystrybucja S.A. ze względu na uwarunkowania operatora systemu dystrybucyjnego).

Regulamin Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE (dalej: Regulamin) Celem regulaminu jest wdrożenie jednolitych zasad, standardów, ról i odpowiedzialności na potrzeby efektywnej realizacji zarządzania zgodnością (Compliance), w taki sposób, aby kultura organizacyjna w Grupie Kapitałowej PGE wspierała przestrzeganie prawa i zasad etycznych oraz działań zgodnych z zasadami zrównoważonego biznesu.

Promowanie zasad uczciwego biznesu GK PGE, w tym stosowanie postanowień Kodeksu etyki Grupy Kapitałowej PGE realizowane jest poprzez:

  • wspieranie etycznych zachowań i postawy szacunku kadry zarządzającej i pracowników,
  • budowanie pozycji GK PGE, jako organizacji uczciwej i etycznej,
  • kształtowanie właściwych relacji z interesariuszami, w szczególności zapewnienie przejrzystych relacji z partnerami biznesowymi (prowadzenie rejestru upominków, klauzule umowne) oraz ze społecznościami lokalnymi,
  • wspieranie dobrych praktyk korzystania z zasobów firmowych.

Regulamin odnosi się do szeregu istotnych skutków, ryzyk i szans, w tym m.in. do obszarów: kultura korporacyjna, zapobieganie korupcji i przekupstwu czy ochrona sygnalistów.

Regulamin obejmuje swoim zakresem wszystkie prowadzące aktywną działalność spółki GK PGE, uwzględniając ich specyfikę tj. w przypadku:

  • PGE Dystrybucja S.A. z uwzględnieniem zapisów Programu Zgodności w PGE Dystrybucja S.A.,
  • Spółek GK PGE, które są instytucjami finansowymi nadzorowanymi przez UKNF z uwzględnieniem nakładanych na nie obowiązków, wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa,
  • Spółek GK PGE projektowych, nieprowadzących działalności operacyjnej i/lub zatrudniających mniej niż 5 osób.

Za wdrożenie regulaminu odpowiada Zarząd PGE S.A. i Zarządy spółek bezpośrednio zależnych od PGE S.A. Nadzór i monitoring procesu zarządzania zgodnością (compliance) w GK PGE sprawuje Komitet Audytu Rady Nadzorczej PGE S.A.

Regulamin jest dokumentem wewnętrznym. Dokumentem wspierającym jego wdrażanie jest Procedura zarządzania zgodnością (compliance) w GK PGE, która doprecyzowuje zasady realizacji działań i odpowiedzialności w ramach wdrożonego Systemu Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE.

Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych Spółek GK PGE (dalej: Kodeks, KPPB) Celem kodeksu jest przedstawienie wymagań spółek GK PGE wobec partnerów biznesowych w zakresie prowadzenia działalności biznesowej zgodnie z prawem oraz zawartymi w kodeksie standardami etycznymi. Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych spółek Grupy Kapitałowej PGE (KPPB) określa oczekiwania w zakresie poszanowania praw człowieka, warunków pracy, ochrony środowiska oraz uczciwości w prowadzonej działalności biznesowej, w tym w szczególności w zakresie przeciwdziałania korupcji i innym nadużyciom, zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, zgodności z przepisami podatkowymi, ochrony konkurencji i konsumenta. Każde z zagadnień uwzględnionych w KPPB jest ujęte w formie wymagań, jakich spółki GK PGE oczekują ze strony swoich partnerów biznesowych. Dokument wskazuje także sposób zgłaszania niezgodności, jak również konsekwencje naruszeń jego postanowień.

W efekcie, dokument dotyczy istotnych skutków, ryzyk i szans w w/w obszarach w zakresie współpracy z partnerami biznesowymi.

Za partnerów biznesowych wg KPPB uznajemy osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, z którymi spółki GK PGE mają relację biznesową, z wyłączeniem klientów spółek GK PGE, prosumentów oraz wzajemnych relacji pomiędzy spółkami GK PGE.

Zasadniczym elementem wdrożenia KPPB w relacjach z partnerami biznesowymi jest stosowanie odwołujących się do tego dokumentu postanowień w umowach. Postanowienia te nie są wymagane w umowach poufności (tzw. umowy NDA), w umowach pomiędzy spółkami GK PGE oraz niektórych umowach z partnerami biznesowymi spełniającymi kryteria wskazane w regulacjach wewnętrznych.

Monitorowanie realizacji zapisów KPPB odbywa się m.in. poprzez proces monitorowania zgodności (Compliance) zgodnie z Procedurą ogólną Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE. Elementem monitorowania wdrożenia jest również możliwość dokonywania zgłoszeń ewentualnych naruszeń, zgodnie z odpowiednimi procedurami wewnętrznymi, właściwymi w przypadkach podejrzenia nieprawidłowości.

KPPB uwzględnia interesy zewnętrznych i wewnętrznych interesariuszy poprzez odniesienie do zasady prowadzenia działalności biznesowej zgodnie z prawem i zasadami etycznymi.

Za wdrażanie KPPB odpowiedzialne są zarządy poszczególnych spółek GK PGE, w których funkcjonują struktury Compliance.

KPPB odnosi się do fundamentalnych zasad, standardów i międzynarodowych dokumentów, tożsamych z wymienionymi w Kodeksie etyki GK PGE.

KPPB udostępniany jest w języku polskim i angielskim na stronie internetowej GK PGE oraz stronach internetowych poszczególnych spółek. W przypadku PGE Dystrybucja S.A., KPPB publikowany jest jako dokument dedykowany, ze względu na uwarunkowania operatora systemu dystrybucyjnego.

Procedura – zgłoszenia wewnętrzne oraz ochrona Sygnalistów (dalej: Procedura, Procedura zgłoszeń wewnętrznych) W każdej spółce GK PGE objętej obowiązkiem uruchomienia systemu przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych została przyjęta Procedura zgłoszenia wewnętrzne oraz ochrona Sygnalistów.

Celem dokumentu jest określenie zasad dotyczących procedowania w spółkach GK PGE zgłoszeń wewnętrznych dokonywanych przez Sygnalistów, warunków ich ochrony oraz prowadzenia i działań następczych.

Procedura, poprzez zgodność z Ustawą z dnia 14.06.2024 roku o ochronie sygnalistów, realizuje obowiązek wdrożenia wewnętrznych kanałów zgłoszeniowych dla sygnalistów i zarządzanie tymi zgłoszeniami oraz przypisuje odpowiedzialność w zakresie podejmowania działań następczych oraz wprowadza zakaz podejmowania działań uznanych za odwetowe pod adresem sygnalistów i innych osób wspierających. Działania następcze uwzględniają należytą staranność oraz zachowanie bezstronności i obiektywizmu. Dodatkowo udostępniana jest informacja na temat możliwości dokonywania zgłoszeń zewnętrznych. Procedura określa podmioty uprawnione do podejmowania działań następczych w tym proces monitorowania ich realizacji.

Procedurę wdrożono w spółkach GK PGE, na rzecz których wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób lub będących instytucjami obowiązanymi. W przypadku spółek GK PGE nieobjętych procedurą zgłoszeń wewnętrznych, naruszenia prawa można zgłosić przez tzw. zgłoszenia Non-compliance, zgodnie z Procedurą ogólną – zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia Incydentów niezgodności w GK PGE oraz ochrona osób zgłaszających.

Zarządy poszczególnych spółek GK PGE odpowiadają za wdrożenie i zapewnienie stosowania procedury m.in. poprzez zapewnienie zasobów i spełnienie warunków formalnoprawnych oraz wyznaczenie bezstronnej wewnętrznej komórki organizacyjnej lub osoby w ramach struktury organizacyjnej spółki GK PGE do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych.

Przed wdrożeniem w spółkach GK PGE procedury zgłoszeń wewnętrznych były prowadzone konsultacje z zakładowymi organizacjami związkowymi.

Wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych poprzedziła komunikacja do pracowników spółek GK PGE. Dodatkowo osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji lub służby, spółki GK PGE przekazują informację o procedurze zgłoszeń wewnętrznych wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.

Procedura ogólna – zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w GK PGE oraz ochrona osób zgłaszających (dalej: Procedura) Celem procedury jest określenie zasad postępowania w spółkach GK PGE w sytuacji zgłoszenia podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności, które nie obejmują katalogu określonego w art. 3 Ustawy dla spółek zobowiązanych do wdrożenia ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów oraz zgłoszenia naruszeń prawa dla pozostałych spółek GK PGE.

Procedura określa m.in.

  • zasady i sposób zgłaszania podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w GK PGE dotyczących naruszenia regulacji wewnętrznych (również w zakresie prawa pracy) lub standardów etycznych, w tym podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w obszarze właściwości Compliance,
  • zasady ochrony osób zgłaszających, ochrony osób, których dotyczą zgłoszenia,
  • tryb zaangażowania kadry zarządzającej, w szczególności zarządów spółek GK PGE, w działania związane z otrzymaniem informacji o podejrzeniu wystąpienia incydentu niezgodności,
  • sposób postępowania ze zgłoszeniami oraz zasady prowadzenia i dokumentowania postępowań wyjaśniających,
  • sposób inicjowania i wdrażania działań naprawczych oraz monitorowania ich realizacji,
  • zasady dokumentowania i raportowania w zakresie kontroli zgodności.

Za wdrożenie procedury odpowiadają zarządy spółek GK PGE.

Procedura jest dokumentem wewnętrznym, udostępniana jest pracownikom oraz osobom świadczącym na rzecz i w imieniu spółek GK PGE pracę na podstawie umów innych niż umowa o pracę, w formie przyjętej w każdej spółce GK PGE dla potrzeb udostępniania regulacji wewnętrznych (np. intranet, system DSZ).

Polityka antykorupcyjna GK PGE (dalej: Polityka antykorupcyjna, polityka, PA) Polityka antykorupcyjna Grupy Kapitałowej PGE ma na celu ustalenie nadrzędnych zasad GK PGE wobec korupcji, kierowane do wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy. Zawiera zobowiązanie braku tolerancji dla zjawiska korupcji w Grupie PGE, realizowane w szczególności poprzez:

  • przestrzeganie prawa oraz wewnętrznych regulacji antykorupcyjnych,
  • spełnianie i promowanie standardów etycznych i transparentności prowadzenia działalności gospodarczej.

Treść polityki określa kluczowe zasady i odpowiedzialności w zakresie przeciwdziałania korupcji, a także wskazuje możliwe sposoby zgłoszenia ewentualnych naruszeń oraz konsekwencje jej nieprzestrzegania.

Zgodność Polityki antykorupcyjnej GK PGE z Konwencją Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji jest zachowana w sposób pośredni, poprzez jej zgodność z polskimi przepisami prawa, poprzez które Polska implementowała Konwencję.

Zarządy spółek GK PGE odpowiedzialne są za wdrożenie polityki, w tym stworzenie warunków i zapewnienie zasobów niezbędnych do przeciwdziałania korupcji, zgodnie z obwiązującymi regulacjami wewnętrznymi.

Swoim zakresem PA obejmuje wszystkie spółki GK PGE oraz wszystkie realizowane procesy.

Polityka antykorupcyjna udostępniana jest w języku polskim i angielskim zarówno wszystkim pracownikom, jak i na stronie internetowej GK PGE oraz stronach internetowych poszczególnych spółek (z wyjątkiem PGE Dystrybucja S.A. ze względu na uwarunkowania operatora systemu dystrybucyjnego).

Elementem monitorowania wdrożenia jest możliwość dokonywania zgłoszeń ewentualnych naruszeń przez interesariuszy, zgodnie z odpowiednimi procedurami wewnętrznymi, właściwymi w przypadkach podejrzenia nieprawidłowości.

Procedura ogólna – przeciwdziałanie korupcji w GK PGE (dalej: Procedura) Celem procedury jest ochrona interesów i wizerunku GK PGE poprzez wdrożenie regulacji nastawionych na ograniczenie mechanizmów sprzyjających korupcji i konfliktowi interesów oraz promocję kultury organizacyjnej opartej na zasadach uczciwości i bezstronności. Treść procedury zawiera opis działań, jakie w tym celu realizowane są w GK PGE, wskazuje odpowiedzialności za poszczególne działania, a także informuje o sposobach dokonania zgłoszenia ewentualnych naruszeń postanowień procedury.

Procedura określa w szczególności zasady obowiązujące w GK PGE, dotyczące unikania konfliktu interesów, wymiany upominków biznesowych, relacji z partnerami biznesowymi oraz edukacji antykorupcyjnej.

Procedura obejmuje swoim zakresem podmiotowo wszystkie spółki należące do Grupy PGE.

Za wdrożenie Procedury odpowiedzialne są Zarządy spółek GK PGE.

Procedura jest dokumentem wewnętrznym, udostępniana jest pracownikom oraz osobom świadczącym na rzecz i w imieniu spółek GK PGE pracę na podstawie umów innych niż umowa o pracę, w formie przyjętej w każdej spółce GK PGE dla potrzeb udostępniania regulacji wewnętrznych.

Dodatkowo, wszyscy objęci regulacją odbywają obowiązkowe, cykliczne szkolenia w zakresie przeciwdziałania korupcji.

Monitorowanie wdrożenia procedury odbywa się m.in. poprzez regularne monitorowanie realizacji szkoleń antykorupcyjnych, a także stanu złożonych oświadczeń o braku konfliktu interesów, prowadzenie ewidencji upominków biznesowych, rejestru zapytań dot. wątpliwości w zakresie konfliktu interesów, uzgadnianie modyfikacji klauzul odwołujących się do KPPB z komórkami właściwymi ds. compliance w spółkach GK PGE. Elementem monitorowania wdrożenia procedury jest wykorzystywanie możliwości dokonywania zgłoszeń ewentualnych naruszeń przez interesariuszy, zgodnie z odpowiednimi procedurami wewnętrznymi, właściwymi w przypadkach podejrzenia nieprawidłowości.

Regulamin postępowań kontrolnych i postępowań wyjaśniających w PGE S.A. i GK PGE (dalej: Regulamin) Regulamin wdrożono w celu określenia zasad prowadzenia postępowań wyjaśniających i kontrolnych w PGE S.A. i w spółkach GK PGE.

Dokument określa czynności podejmowane w związku z podejrzeniem wystąpienia nieprawidłowości, a także formułowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych w przypadku wystąpienia nieprawidłowości oraz monitorowanie realizacji tych zaleceń. Regulamin odnosi się także do współuczestnictwa w przeciwdziałaniu nieprawidłowościom i w tworzeniu ładu korporacyjnego, a także współpracy z innymi komórkami PGE S.A.: do spraw Compliance i Audytu Wewnętrznego oraz organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości.

Regulacje wynikające z dokumentu przyjęło 49 spółek Grupy Kapitałowej PGE. Każda z nich działa na terenie Polski.

Regulamin dotyczy łańcucha wartości zarówno wewnątrz organizacji, jak i podmiotów zewnętrznych: dostawców, odbiorców, klientów, którzy mogą przekazywać informacje będące podstawą zainicjowania postępowań kontrolnych. W tym samym zakresie regulamin odnosi się do interesariuszy, do których należą między innymi spółki tworzące Grupę Kapitałową PGE, a także akcjonariusze.

Regulamin został wdrożony na podstawie uchwały Zarządu PGE S.A. Dokument w zakresie prowadzenia postępowań kontrolnych odnosi się do aktów prawa powszechnie obowiązującego w Polsce:

  • Ustawy o ochronie informacji niejawnych,
  • Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Ustawy o ochronie danych osobowych.

Kultura korporacyjna

Grupa PGE ustanawia swoją kulturę korporacyjną tak, aby wspierała ona przestrzeganie prawa i zasad etycznych oraz działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, co zostało określone w Kodeksie etyki GK PGE oraz Regulaminie Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE.

Rozwój oraz promocja kultury korporacyjnej w Grupie odbywa się m.in. poprzez:

  • prowadzenie edukacji w formie szkoleń oraz działań komunikacyjnych, dotyczących przestrzegania prawa i regulacji wewnętrznych oraz uczciwego działania;
  • wsparcie wdrażania przejrzystych procesów, zapewniających możliwość identyfikowania, wyjaśniania oraz niezwłocznego usuwania niezgodności i naruszeń zasad, a także poprzez podejmowanie działań zapobiegających ich powstawaniu w przyszłości.

W 2024 roku przeprowadzono szereg działań komunikacyjnych, promujących działanie zgodnie z wartościami i zasadami Kodeksu etyki, za pośrednictwem takich kanałów jak:

  • artykuły w magazynie Pod Parasolem,
  • publikacje w intranecie.

Przeprowadzono też kampanię promującą kulturę opartą o etykę i uczciwość pod hasłem „energETYCZNI ludzie!” wraz z konkursem wśród pracowników spółek GK PGE dotyczącym wypowiedzi w formie artystycznej na temat uczciwego działania.

Ocena kultury korporacyjnej GK PGE odbywa się wśród pracowników poprzez m.in. „Badanie znajomości wartości i zasad Kodeksu etyki GK PGE”, którego jednym z celów jest zbadanie poziomu stosowania przez pracowników tych wartości i zasad w praktyce. Ostatnie badanie odbyło się na koniec 2022 roku, a powtórna ocena w zakresie kultury korporacyjnej planowana jest na 2025 rok.

Członkowie zarządów spółek GK PGE aktywnie angażują się w promowanie wśród pracowników kultury organizacyjnej opartej na przyjętych wartościach i zasadach Kodeksu etyki, poprzez udział w działaniach komunikacyjnych. W wypowiedziach skierowanych do pracowników podkreślają znaczenie uczciwości i etyki w biznesie oraz postaw pracowników w budowaniu kultury organizacyjnej. Wypowiedzi przedstawicieli zarządów poszczególnych spółek prezentowane są również jako wstęp do szkoleń z zakresu Kodeksu etyki oraz z przeciwdziałania korupcji.

Szkolenia na temat postępowania w biznesie

Zapewniają m.in. należyte informowanie pracowników oraz innych osób o obowiązujących regulacjach oraz praktycznych przykładach ich zastosowania. Szkolenia prowadzone są przez pracowników Departamentu Compliance w PGE S.A., koordynatorów Compliance oraz trenerów wewnętrznych wyznaczonych w spółkach GK PGE lub poprzez opracowane w ramach GK PGE e-learningi.

Szkolenia z Kodeksu etyki GK PGE są szkoleniami obowiązkowymi i realizowane są według zasad określonych w Procedurze ogólnej – Zarządzania Zgodnością (Compliance). Materiały szkoleniowe przygotowywane są, jako standard, przez obszar compliance w Centrum Korporacyjnym i dostosowywane przez spółki do ich specyfiki obszaru działania w taki sposób, by treści odzwierciedlały rzeczywiste środowisko pracy pracowników.

Szkolenia realizowane przez obszar Compliance:

Każdy pracownik GK PGE oraz inna osoba, działająca w imieniu i na rzecz GK PGE, w pierwszych dniach od momentu zatrudnienia lub rozpoczęcia współpracy, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, powinna odbyć szkolenie/zostać zapoznana z podstawami Kodeksu etyki GK PGE, zasadami sygnalizowania nieprawidłowości i z wybranymi zagadnieniami compliance w ramach programu adaptacji. Spółka może zdecydować, że nie przeprowadza szkoleń adaptacyjnych, o ile pełne szkolenie będzie przeprowadzone w ciągu pierwszego miesiąca pracy pracownika.

Każdy pracownik zatrudniony w spółkach GK PGE oraz inna osoba, działająca w imieniu i na rzecz spółki GK PGE powinna odbyć szkolenie pełne w tym zakresie, co najmniej raz na trzy lata. Po tym okresie jest ono powtarzane jako szkolenie przypominające. Pierwsze szkolenie powinno się odbyć w okresie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty zatrudnienia lub rozpoczęcia w formie szczegółowego, interaktywnego warsztatu na temat wartości i zasad zawartych w Kodeksie etyki GK PGE. Omówione są na nim szczegółowo wartości i zasady obowiązujące w Grupie Kapitałowej PGE, prawa człowieka, system zgłaszania nieprawidłowości, jak i pełen zakres ochrony, praw i kanałów zgłaszania dla Sygnalistów. Po jego odbyciu uczestnicy składają oświadczenia potwierdzające zapoznanie się z przekazanymi treściami oraz zobowiązanie do ich przestrzegania.

Planowane jest połączenie materiału szkoleniowego i zwiększenie częstotliwości szkoleń cyklicznych z Kodeksu etyki oraz z przeciwdziałania korupcji, a także wprowadzenie cyklu rocznego.

Departament Compliance PGE S.A. realizuje również działania z zakresu przeciwdziałania korupcji i przekupstwa, które zostały szerzej opisane w sekcji G1-3 niniejszego Oświadczenia.

We wszystkich spółkach GK PGE członkowie Rad Nadzorczych są szkoleni przez przekazywanie im do zapoznania niezbędnych materiałów, tj. Kodeksu etyki, Kodeksu Postępowania dla Partnerów Biznesowych spółek GK PGE i najważniejszych regulacji z zakresu przeciwdziałania korupcji oraz funkcjonowania obszaru Compliance. Na życzenie Rady Nadzorczej może zostać przeprowadzone szkolenie przez pracowników obszaru Compliance.

Członkowie zarządów odbywają szkolenia w formie bezpośrednich spotkań, w ramach których prezentowane są informacje dotyczące Kodeksu etyki oraz regulacji antykorupcyjnych, a także zasad funkcjonowania obszaru Compliance w GK PGE obowiązujących w GK PGE.

Osoby szczególnie narażone na ryzyko korupcji, zidentyfikowane są w oparciu o postanowienia Procedury ogólnej – przeciwdziałanie korupcji w GK PGE i są to osoby realizujące swoje zadania w takich obszarach, jak: zakupy, administracja, zarządzanie kapitałem ludzkim i inne, posiadające w realizacji swoich zadań kontakty z partnerami biznesowymi, jak również osoby na stanowiskach kierowniczych. Do takich osób kierowane jest dodatkowe, dedykowane szkolenie antykorupcyjne.

W Grupie Kapitałowej PGE stosowane są następujące mechanizmy identyfikacji i badania obaw związanych z niezgodnym z prawem zachowaniem lub zachowaniem sprzecznym z Kodeksem etyki i innymi regulacjami wewnętrznymi:

  • Mechanizmy identyfikacji i badania:
    • bieżąca identyfikacja przepisów prawa, w tym opracowanie comiesięcznego Informatora prawnego rozsyłanego do kadry menedżerskiej PGE S.A. oraz spółek GK PGE,
    • coroczna ocena zgodności,
    • monitoringi compliance planowane i doraźne,
    • postępowania kontrolne i wyjaśniające,
    • audyty wewnętrzne planowane i doraźne.

W przypadku powzięcia informacji o nieprawidłowości, w tym o zjawisku korupcji lub przekupstwa w środowisku pracy, pracownicy zobowiązani są do zgłoszenia o tym informacji do bezpośredniego przełożonego lub do obszaru Compliance w Centrum Korporacyjnym lub spółce. W ramach systemu zgłoszeń możliwe jest dokonanie zgłoszenia przez dedykowane kanały.

  • Mechanizmy zgłaszania obaw:
    • zgłoszenie informacji do przełożonego,
    • ogólnodostępne poprzez stronę www.gkpge.pl dwa systemy zgłaszania, w tym:
    • zgłoszenia incydentów niezgodności (tzw. „non compliance”) oraz
    • zgłoszenia wewnętrzne (tzw. „sygnalista”)3.
    • dedykowany adres e-mail do Rady Nadzorczej PGE S.A.,
    • dodatkowy kanał do zadawania pytań i zgłaszania wątpliwości: OpiniaCompliance.pgesa@gkpge.pl),
    • kanały komórek zarządzania kapitałem ludzkim,
    • inne kanały wynikające z regulacji wewnętrznych lub przepisów prawa, np. IOD i BHP.

Dopuszcza się zgłoszenia zarówno od wewnętrznych, jak i zewnętrznych interesariuszy.

1PROG 00095 – Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia Incydentów Niezgodności w GK PGE oraz ochrona Osób Zgłaszających
2Procedury zgłoszeń wewnętrznych i ochrony Sygnalistów przyjęte w poszczególnych spółkach GK PGE.
3Zgłoszenia można składać za pośrednictwem następujących kanałów: formularz internetowy, adres e-mail, telefon, list.

W roku 2024 w Grupie Kapitałowej PGE obowiązywała Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w GK PGE oraz ochrona Sygnalistów, która regulowała m.in. zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami incydentów niezgodności dotyczących korupcji i przekupstwa. Od 25 września 2024 roku, po wejściu w życie Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów w spółkach GK PGE, które spełniały kryteria wskazanej Ustawy, wdrożone zostały procedury zgłoszeń wewnętrznych i ochrony Sygnalistów (w każdej ze spółek osobna procedura). W związku z wdrożeniem w części spółek GK PGE nowej procedury zgłoszeń wewnętrznych i ochrony Sygnalistów, obowiązująca do 25 września 2024 roku Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w GK PGE oraz ochrona Sygnalistów została zaktualizowana i otrzymała nazwę Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia Incydentów Niezgodności w GK PGE oraz ochrona Osób Zgłaszających. Od tej pory w Grupie funkcjonują równolegle dwa systemy zgłaszania.

Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonywane przez Sygnalistów w następujący sposób:

  • poprzez wypełnienie formularza udostępnionego:
    • na stronie intranetowej GK PGE (formularz Zgłoszenie Sygnalisty),
    • lub na zewnętrznej stronie internetowej www.gkpge.pl,
  • mailowo na adres: sygnalista@gkpge.pl,
  • poprzez przesłanie listu na adres: Kierujący komórką ds. compliance, PGE S.A., ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa, z dopiskiem na kopercie „Nie otwierać w Kancelarii, dotyczy PGE S.A.”,
  • poprzez zgłoszenie ustne podczas bezpośredniego spotkania z upoważnionym przez Zarząd Spółki GK PGE, pracownikiem PGE S.A. wskazanym przez Kierującego komórką ds. compliance.

Z uwagi na uwarunkowania prawne, PGE Dom Maklerski S.A. i PGE Dystrybucja S.A. ustanowiły odrębne kanały zgłaszania dla Sygnalistów.

Procedura zgłoszeń wewnętrznych dopuszcza przyjmowanie anonimowych informacji o naruszeniu prawa.

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia wewnętrznego lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy, aby sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia jest prawdziwa i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

Ochrona Sygnalisty obejmuje:

  • zachowanie anonimowości,
  • zapewnienie poufności i ochrony danych osobowych, w tym pełnionej funkcji czy zajmowanego stanowiska i podejmowania działań następczych w taki sposób, aby nie było możliwe jednoznaczne stwierdzenie, kto zgłosił informację o naruszaniu prawa,
  • ochronę przed działaniami odwetowymi.

Spółki GK PGE mają obowiązek zadbać o to, aby wobec Sygnalisty nie były podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.

Zgłoszenie incydentu niezgodności może być dokonywane przez osoby zgłaszające w następujący sposób:

  • wypełniając formularz online: Formularz – zgłoszenie non-compliance
  • wysyłając e-mail na adres:
  • w formie listu
  • dzwoniąc pod numer 22 340 12 02 czynny całodobowo, 7 dni w tygodniu.

Pracownicy PGE Dystrybucja S.A. zgłoszenia mogą kierować na adres: uczciwybiznes@pgedystrybucja.pl

Pracownicy spółek GK PGE otrzymali w 2024 roku szereg informacji o ochronie zarówno Sygnalistów, jak i osób zgłaszających. Informacje takie były i nadal są stałym elementem szkoleń z Kodeksu etyki GK PGE jak i z przeciwdziałania korupcji w GK PGE. W związku z sytuacją wdrożenia zapisów Ustawy o ochronie Sygnalistów i dostosowaniem w spółkach GK PGE regulacji w tym zakresie we wrześniu 2024 roku, przeprowadzona została szeroka kampania informacyjna dotycząca kanałów zgłaszania i ochrony Sygnalistów.

Informacje na ten temat przekazywane są również w procesie rekrutacyjnym, a także zamieszczone są w intranecie oraz upubliczniane na stronie www.gkpge.pl (zakładka Compliance).

Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, zarządy spółek GK PGE upoważniły PGE S.A. (jako podmiot zewnętrzny) do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych. Jednocześnie zarządy spółek GK PGE upoważniły wybranych pracowników do podejmowania czynności wyjaśniających i działań następczych, w tym m.in. do weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, dalszej komunikacji w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego. W 2024 roku przeprowadzone zostały wewnętrzne szkolenia dla osób przyjmujących zgłoszenia.

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów, każda spółka GK PGE, która wdrożyła system zgłoszeń wewnętrznych jest zobowiązana do prowadzenia indywidualnego rejestru tych zgłoszeń. Jednocześnie zgłoszenia niezgodności z systemu non-compliance, który obejmuje wszystkie spółki GK PGE są rejestrowane przez PGE S.A. w centralnym rejestrze prowadzonym przez obszar Compliance.

W ramach funkcjonujących systemów przyjmowania zgłoszeń w spółkach GK PGE, zgłoszenia są wyjaśniane w ramach prowadzonych postępowań wyjaśniających zgodnie z odpowiednimi regulacjami wewnętrznymi4. Do zadań pracownika prowadzącego postępowanie wyjaśniające należy w szczególności:

  • zaplanowanie i przeprowadzenie działań, mających na celu wyjaśnienie zgłoszenia,
  • w zakresie systemu non-compliance raportowanie do kierującego komórką właściwą ds. compliance w PGE S.A. przeprowadzonych czynności w ustalonym zakresie,
  • gromadzenie materiału dowodowego oraz dokonywanie jego oceny,
  • przygotowanie raportu końcowego z postępowania wyjaśniającego, zawierającego m.in. ewentualne rekomendacje do działań naprawczych i doskonalących.

Gwarancją niezależnego i bezstronnego prowadzenia postępowania wyjaśniającego jest obowiązek zachowania bezstronności po stronie prowadzącego postępowanie wyjaśniające, co wynika wprost z procedury. Zgodnie z jej zapisami, prowadzący postępowanie wyjaśniające powinni być bezstronni i działać z zachowaniem należytej staranności. W szczególności pomiędzy prowadzącymi postępowanie wyjaśniające a osobą dokonującą zgłoszenia bądź osobami związanymi ze zgłoszeniem, nie może zachodzić relacja, w wyniku której zagrożona byłaby bezstronna i obiektywna realizacja obowiązków związanych z prowadzonymi działaniami. W przypadku ryzyka wystąpienia takiej sytuacji, prowadzący ma obowiązek zgłosić to do kierującego obszarem Compliance w formie pisemnej.

Równolegle do działań w obszarze Compliance w GK PGE obowiązuje regulamin postępowań kontrolnych i postępowań wyjaśniających, który zapewnia niezależne i obiektywne badanie incydentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez spółki z Grupy Kapitałowej, w tym incydentów związanych z korupcją i przekupstwem. Pracownicy prowadzący czynności dotyczące zdarzeń zaistniałych w spółkach GK PGE są zatrudnieni w Pionie Bezpieczeństwa Centrum Korporacyjnego, który podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu PGE S.A. Wyniki czynności kontrolnych każdorazowo przedstawiane są Zarządowi PGE S.A. za pośrednictwem kierującego Pionem Bezpieczeństwa lub w szczególnych przypadkach bezpośrednio, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, także zarządom spółek kontrolowanych.

4Indywidualne Procedury Zgłoszeń wewnętrznych i ochrony Sygnalistów spółek GK PGE oraz Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia Incydentów Niezgodności w GK PGE oraz ochrona Osób Zgłaszających.

Wyniki wyszukiwania