Jesteśmy jednym z największych przedsiębiorstw w Polsce i działamy nie tylko w zgodzie z prawem, ale także z zasadami uczciwego biznesu. Działamy etycznie oraz odpowiedzialnie i tego samego oczekujemy od wszystkich naszych pracowników oraz partnerów biznesowych.
Całokształt funkcjonowania, w tym kultura organizacyjna Grupy Kapitałowej PGE opiera się na trzech wartościach: partnerstwie, rozwoju i odpowiedzialności.
Kultura korporacyjna
Grupa PGE ustanawia swoją kulturę korporacyjną tak, aby wspierała ona przestrzeganie prawa i zasad etycznych oraz działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, co zostało określone w Kodeksie etyki GK PGE oraz Regulaminie Zarządzania Zgodnością (Compliance) w GK PGE.
Rozwój oraz promocja kultury korporacyjnej w Grupie odbywa się m.in. poprzez:
- prowadzenie edukacji w formie szkoleń oraz działań komunikacyjnych, dotyczących przestrzegania prawa i regulacji wewnętrznych oraz uczciwego działania;
- wsparcie wdrażania przejrzystych procesów, zapewniających możliwość identyfikowania, wyjaśniania oraz niezwłocznego usuwania niezgodności i naruszeń zasad, a także poprzez podejmowanie działań zapobiegających ich powstawaniu w przyszłości.
W 2024 roku przeprowadzono szereg działań komunikacyjnych, promujących działanie zgodnie z wartościami i zasadami Kodeksu etyki, za pośrednictwem takich kanałów jak:
- artykuły w magazynie Pod Parasolem,
- publikacje w intranecie.
Przeprowadzono też kampanię promującą kulturę opartą o etykę i uczciwość pod hasłem „energETYCZNI ludzie!” wraz z konkursem wśród pracowników spółek GK PGE dotyczącym wypowiedzi w formie artystycznej na temat uczciwego działania.
Ocena kultury korporacyjnej GK PGE odbywa się wśród pracowników poprzez m.in. „Badanie znajomości wartości i zasad Kodeksu etyki GK PGE”, którego jednym z celów jest zbadanie poziomu stosowania przez pracowników tych wartości i zasad w praktyce. Ostatnie badanie odbyło się na koniec 2022 roku, a powtórna ocena w zakresie kultury korporacyjnej planowana jest na 2025 rok.
Członkowie zarządów spółek GK PGE aktywnie angażują się w promowanie wśród pracowników kultury organizacyjnej opartej na przyjętych wartościach i zasadach Kodeksu etyki, poprzez udział w działaniach komunikacyjnych. W wypowiedziach skierowanych do pracowników podkreślają znaczenie uczciwości i etyki w biznesie oraz postaw pracowników w budowaniu kultury organizacyjnej. Wypowiedzi przedstawicieli zarządów poszczególnych spółek prezentowane są również jako wstęp do szkoleń z zakresu Kodeksu etyki oraz z przeciwdziałania korupcji.
Szkolenia na temat postępowania w biznesie
Zapewniają m.in. należyte informowanie pracowników oraz innych osób o obowiązujących regulacjach oraz praktycznych przykładach ich zastosowania. Szkolenia prowadzone są przez pracowników Departamentu Compliance w PGE S.A., koordynatorów Compliance oraz trenerów wewnętrznych wyznaczonych w spółkach GK PGE lub poprzez opracowane w ramach GK PGE e-learningi.
Szkolenia z Kodeksu etyki GK PGE są szkoleniami obowiązkowymi i realizowane są według zasad określonych w Procedurze ogólnej – Zarządzania Zgodnością (Compliance). Materiały szkoleniowe przygotowywane są, jako standard, przez obszar compliance w Centrum Korporacyjnym i dostosowywane przez spółki do ich specyfiki obszaru działania w taki sposób, by treści odzwierciedlały rzeczywiste środowisko pracy pracowników.
Szkolenia realizowane przez obszar Compliance:
Każdy pracownik GK PGE oraz inna osoba, działająca w imieniu i na rzecz GK PGE, w pierwszych dniach od momentu zatrudnienia lub rozpoczęcia współpracy, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, powinna odbyć szkolenie/zostać zapoznana z podstawami Kodeksu etyki GK PGE, zasadami sygnalizowania nieprawidłowości i z wybranymi zagadnieniami compliance w ramach programu adaptacji. Spółka może zdecydować, że nie przeprowadza szkoleń adaptacyjnych, o ile pełne szkolenie będzie przeprowadzone w ciągu pierwszego miesiąca pracy pracownika.
Każdy pracownik zatrudniony w spółkach GK PGE oraz inna osoba, działająca w imieniu i na rzecz spółki GK PGE powinna odbyć szkolenie pełne w tym zakresie, co najmniej raz na trzy lata. Po tym okresie jest ono powtarzane jako szkolenie przypominające. Pierwsze szkolenie powinno się odbyć w okresie nieprzekraczającym trzech miesięcy od daty zatrudnienia lub rozpoczęcia w formie szczegółowego, interaktywnego warsztatu na temat wartości i zasad zawartych w Kodeksie etyki GK PGE. Omówione są na nim szczegółowo wartości i zasady obowiązujące w Grupie Kapitałowej PGE, prawa człowieka, system zgłaszania nieprawidłowości, jak i pełen zakres ochrony, praw i kanałów zgłaszania dla Sygnalistów. Po jego odbyciu uczestnicy składają oświadczenia potwierdzające zapoznanie się z przekazanymi treściami oraz zobowiązanie do ich przestrzegania.
Planowane jest połączenie materiału szkoleniowego i zwiększenie częstotliwości szkoleń cyklicznych z Kodeksu etyki oraz z przeciwdziałania korupcji, a także wprowadzenie cyklu rocznego.
Departament Compliance PGE S.A. realizuje również działania z zakresu przeciwdziałania korupcji i przekupstwa, które zostały szerzej opisane w sekcji G1-3 niniejszego Oświadczenia.
We wszystkich spółkach GK PGE członkowie Rad Nadzorczych są szkoleni przez przekazywanie im do zapoznania niezbędnych materiałów, tj. Kodeksu etyki, Kodeksu Postępowania dla Partnerów Biznesowych spółek GK PGE i najważniejszych regulacji z zakresu przeciwdziałania korupcji oraz funkcjonowania obszaru Compliance. Na życzenie Rady Nadzorczej może zostać przeprowadzone szkolenie przez pracowników obszaru Compliance.
Członkowie zarządów odbywają szkolenia w formie bezpośrednich spotkań, w ramach których prezentowane są informacje dotyczące Kodeksu etyki oraz regulacji antykorupcyjnych, a także zasad funkcjonowania obszaru Compliance w GK PGE obowiązujących w GK PGE.
Osoby szczególnie narażone na ryzyko korupcji, zidentyfikowane są w oparciu o postanowienia Procedury ogólnej – przeciwdziałanie korupcji w GK PGE i są to osoby realizujące swoje zadania w takich obszarach, jak: zakupy, administracja, zarządzanie kapitałem ludzkim i inne, posiadające w realizacji swoich zadań kontakty z partnerami biznesowymi, jak również osoby na stanowiskach kierowniczych. Do takich osób kierowane jest dodatkowe, dedykowane szkolenie antykorupcyjne.
W Grupie Kapitałowej PGE stosowane są następujące mechanizmy identyfikacji i badania obaw związanych z niezgodnym z prawem zachowaniem lub zachowaniem sprzecznym z Kodeksem etyki i innymi regulacjami wewnętrznymi:
- Mechanizmy identyfikacji i badania:
- bieżąca identyfikacja przepisów prawa, w tym opracowanie comiesięcznego Informatora prawnego rozsyłanego do kadry menedżerskiej PGE S.A. oraz spółek GK PGE,
- coroczna ocena zgodności,
- monitoringi compliance planowane i doraźne,
- postępowania kontrolne i wyjaśniające,
- audyty wewnętrzne planowane i doraźne.
W przypadku powzięcia informacji o nieprawidłowości, w tym o zjawisku korupcji lub przekupstwa w środowisku pracy, pracownicy zobowiązani są do zgłoszenia o tym informacji do bezpośredniego przełożonego lub do obszaru Compliance w Centrum Korporacyjnym lub spółce. W ramach systemu zgłoszeń możliwe jest dokonanie zgłoszenia przez dedykowane kanały.
- Mechanizmy zgłaszania obaw:
- zgłoszenie informacji do przełożonego,
- ogólnodostępne poprzez stronę www.gkpge.pl dwa systemy zgłaszania, w tym:
- zgłoszenia incydentów niezgodności (tzw. „non compliance”) oraz
- zgłoszenia wewnętrzne (tzw. „sygnalista”)3.
- dedykowany adres e-mail do Rady Nadzorczej PGE S.A.,
- dodatkowy kanał do zadawania pytań i zgłaszania wątpliwości: OpiniaCompliance.pgesa@gkpge.pl),
- kanały komórek zarządzania kapitałem ludzkim,
- inne kanały wynikające z regulacji wewnętrznych lub przepisów prawa, np. IOD i BHP.
Dopuszcza się zgłoszenia zarówno od wewnętrznych, jak i zewnętrznych interesariuszy.
1PROG 00095 – Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia Incydentów Niezgodności w GK PGE oraz ochrona Osób Zgłaszających
2Procedury zgłoszeń wewnętrznych i ochrony Sygnalistów przyjęte w poszczególnych spółkach GK PGE.
3Zgłoszenia można składać za pośrednictwem następujących kanałów: formularz internetowy, adres e-mail, telefon, list.
W roku 2024 w Grupie Kapitałowej PGE obowiązywała Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w GK PGE oraz ochrona Sygnalistów, która regulowała m.in. zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami incydentów niezgodności dotyczących korupcji i przekupstwa. Od 25 września 2024 roku, po wejściu w życie Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów w spółkach GK PGE, które spełniały kryteria wskazanej Ustawy, wdrożone zostały procedury zgłoszeń wewnętrznych i ochrony Sygnalistów (w każdej ze spółek osobna procedura). W związku z wdrożeniem w części spółek GK PGE nowej procedury zgłoszeń wewnętrznych i ochrony Sygnalistów, obowiązująca do 25 września 2024 roku Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia incydentów niezgodności w GK PGE oraz ochrona Sygnalistów została zaktualizowana i otrzymała nazwę Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia Incydentów Niezgodności w GK PGE oraz ochrona Osób Zgłaszających. Od tej pory w Grupie funkcjonują równolegle dwa systemy zgłaszania.
Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonywane przez Sygnalistów w następujący sposób:
- poprzez wypełnienie formularza udostępnionego:
- na stronie intranetowej GK PGE (formularz Zgłoszenie Sygnalisty),
- lub na zewnętrznej stronie internetowej www.gkpge.pl,
- mailowo na adres: sygnalista@gkpge.pl,
- poprzez przesłanie listu na adres: Kierujący komórką ds. compliance, PGE S.A., ul. Mysia 2, 00-496 Warszawa, z dopiskiem na kopercie „Nie otwierać w Kancelarii, dotyczy PGE S.A.”,
- poprzez zgłoszenie ustne podczas bezpośredniego spotkania z upoważnionym przez Zarząd Spółki GK PGE, pracownikiem PGE S.A. wskazanym przez Kierującego komórką ds. compliance.
Z uwagi na uwarunkowania prawne, PGE Dom Maklerski S.A. i PGE Dystrybucja S.A. ustanowiły odrębne kanały zgłaszania dla Sygnalistów.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych dopuszcza przyjmowanie anonimowych informacji o naruszeniu prawa.
Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia wewnętrznego lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy, aby sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia jest prawdziwa i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Ochrona Sygnalisty obejmuje:
- zachowanie anonimowości,
- zapewnienie poufności i ochrony danych osobowych, w tym pełnionej funkcji czy zajmowanego stanowiska i podejmowania działań następczych w taki sposób, aby nie było możliwe jednoznaczne stwierdzenie, kto zgłosił informację o naruszaniu prawa,
- ochronę przed działaniami odwetowymi.
Spółki GK PGE mają obowiązek zadbać o to, aby wobec Sygnalisty nie były podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
Zgłoszenie incydentu niezgodności może być dokonywane przez osoby zgłaszające w następujący sposób:
- wypełniając formularz online: Formularz – zgłoszenie non-compliance
- wysyłając e-mail na adres:
- uczciwybiznespge@gkpge.pl,
- rada_nadzorcza.PGESA@gkpge.pl. Wiadomości te trafią do: Rady Nadzorczej PGE S.A.
- w formie listu
- dzwoniąc pod numer 22 340 12 02 czynny całodobowo, 7 dni w tygodniu.
Pracownicy PGE Dystrybucja S.A. zgłoszenia mogą kierować na adres: uczciwybiznes@pgedystrybucja.pl
Pracownicy spółek GK PGE otrzymali w 2024 roku szereg informacji o ochronie zarówno Sygnalistów, jak i osób zgłaszających. Informacje takie były i nadal są stałym elementem szkoleń z Kodeksu etyki GK PGE jak i z przeciwdziałania korupcji w GK PGE. W związku z sytuacją wdrożenia zapisów Ustawy o ochronie Sygnalistów i dostosowaniem w spółkach GK PGE regulacji w tym zakresie we wrześniu 2024 roku, przeprowadzona została szeroka kampania informacyjna dotycząca kanałów zgłaszania i ochrony Sygnalistów.
Informacje na ten temat przekazywane są również w procesie rekrutacyjnym, a także zamieszczone są w intranecie oraz upubliczniane na stronie www.gkpge.pl (zakładka Compliance).
Na podstawie obowiązujących przepisów prawa, zarządy spółek GK PGE upoważniły PGE S.A. (jako podmiot zewnętrzny) do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych. Jednocześnie zarządy spółek GK PGE upoważniły wybranych pracowników do podejmowania czynności wyjaśniających i działań następczych, w tym m.in. do weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, dalszej komunikacji w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego. W 2024 roku przeprowadzone zostały wewnętrzne szkolenia dla osób przyjmujących zgłoszenia.
Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów, każda spółka GK PGE, która wdrożyła system zgłoszeń wewnętrznych jest zobowiązana do prowadzenia indywidualnego rejestru tych zgłoszeń. Jednocześnie zgłoszenia niezgodności z systemu non-compliance, który obejmuje wszystkie spółki GK PGE są rejestrowane przez PGE S.A. w centralnym rejestrze prowadzonym przez obszar Compliance.
W ramach funkcjonujących systemów przyjmowania zgłoszeń w spółkach GK PGE, zgłoszenia są wyjaśniane w ramach prowadzonych postępowań wyjaśniających zgodnie z odpowiednimi regulacjami wewnętrznymi4. Do zadań pracownika prowadzącego postępowanie wyjaśniające należy w szczególności:
- zaplanowanie i przeprowadzenie działań, mających na celu wyjaśnienie zgłoszenia,
- w zakresie systemu non-compliance raportowanie do kierującego komórką właściwą ds. compliance w PGE S.A. przeprowadzonych czynności w ustalonym zakresie,
- gromadzenie materiału dowodowego oraz dokonywanie jego oceny,
- przygotowanie raportu końcowego z postępowania wyjaśniającego, zawierającego m.in. ewentualne rekomendacje do działań naprawczych i doskonalących.
Gwarancją niezależnego i bezstronnego prowadzenia postępowania wyjaśniającego jest obowiązek zachowania bezstronności po stronie prowadzącego postępowanie wyjaśniające, co wynika wprost z procedury. Zgodnie z jej zapisami, prowadzący postępowanie wyjaśniające powinni być bezstronni i działać z zachowaniem należytej staranności. W szczególności pomiędzy prowadzącymi postępowanie wyjaśniające a osobą dokonującą zgłoszenia bądź osobami związanymi ze zgłoszeniem, nie może zachodzić relacja, w wyniku której zagrożona byłaby bezstronna i obiektywna realizacja obowiązków związanych z prowadzonymi działaniami. W przypadku ryzyka wystąpienia takiej sytuacji, prowadzący ma obowiązek zgłosić to do kierującego obszarem Compliance w formie pisemnej.
Równolegle do działań w obszarze Compliance w GK PGE obowiązuje regulamin postępowań kontrolnych i postępowań wyjaśniających, który zapewnia niezależne i obiektywne badanie incydentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez spółki z Grupy Kapitałowej, w tym incydentów związanych z korupcją i przekupstwem. Pracownicy prowadzący czynności dotyczące zdarzeń zaistniałych w spółkach GK PGE są zatrudnieni w Pionie Bezpieczeństwa Centrum Korporacyjnego, który podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu PGE S.A. Wyniki czynności kontrolnych każdorazowo przedstawiane są Zarządowi PGE S.A. za pośrednictwem kierującego Pionem Bezpieczeństwa lub w szczególnych przypadkach bezpośrednio, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, także zarządom spółek kontrolowanych.
4Indywidualne Procedury Zgłoszeń wewnętrznych i ochrony Sygnalistów spółek GK PGE oraz Procedura Ogólna – Zgłaszanie i postępowanie ze zgłoszeniami podejrzenia wystąpienia Incydentów Niezgodności w GK PGE oraz ochrona Osób Zgłaszających.