ESRS
[G1-5] Wpływ polityczny i działalność lobbingowa

Jedną z polityk przyjętych w GK PGE w celu zarządzania istotnymi kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem w zakresie zaangażowania politycznego jest Procedura Zarządzania Regulacyjnego.

Procedura ta wdrożyła w GK PGE Zarządzanie Regulacyjne rozumiane jako zestaw działań prowadzących do kształtowania Regulacji w sposób korzystny dla GK PGE, w szczególności mający na celu:

  • identyfikację szans i zagrożeń regulacyjnych,
  • kształtowanie regulacji w celu ich pozytywnego oddziaływania na wynik finansowy GK PGE,
  • ograniczanie ryzyka, w tym ryzyka operacyjnego oraz ryzyka dotyczącego działalności inwestycyjnej i utrzymaniowej, związanego ze zmianami otoczenia regulacyjnego,
  • kreowanie nowych obszarów biznesowych,
  • budowę porozumienia z kluczowymi interesariuszami mającymi wpływ na kształtowanie otoczenia regulacyjnego,
  • opracowanie i aktualizację jednolitych zasad Zarządzania Regulacyjnego w GK PGE.

Zgodnie z procedurą regulacje są to wszelkie nowotworzone (projektowane) przepisy oraz akty administracyjne, inicjatywy ustawodawcze, rewizje obowiązujących norm prawnych, a także dokumenty pozalegislacyjne prowadzące do prawnego kształtowania sektora energetycznego na płaszczyźnie krajowej i europejskiej, jak również wszelkie inicjatywy własne (GK PGE) w zakresie regulacji, które mogą pomóc w kształtowaniu otoczenia regulacyjnego zgodnie z interesem GK PGE.

Procedura Zarządzania Regulacyjnego obejmuje swoim zakresem projekty regulacji dotyczących sektora energetycznego, regulacje branżowe, kształtujące sektor energetyczny oraz czynności dotyczące przyszłych Regulacji we wszystkich spółkach GK PGE z uwzględnieniem Programu Zgodności obowiązującego w PGE Dystrybucja S.A. Procedura nie obejmuje zarządzania zgodnością z istniejącymi regulacjami oraz zarządzania regulacjami ogólnogospodarczymi niezwiązanymi bezpośrednio z regulacjami dotyczącymi sektora energetycznego.

Jedną z kluczowych zasad Procedury Zarządzania Regulacyjnego jest zachowanie spójności przedstawianych przez GK PGE stanowisk dotyczących regulacji. Departament Regulacji i Departament Relacji Międzynarodowych są odpowiedzialne za koordynację komunikacji GK PGE z interesariuszami zewnętrznymi w zakresie regulacji krajowych i międzynarodowych. Wszelkie stanowiska mające związek z regulacjami przekazywane przez komórki organizacyjne GK PGE interesariuszom zewnętrznym są uprzednio uzgadniane i akceptowane przez Departament Regulacji (w zakresie regulacji krajowych) lub Departament Relacji Międzynarodowych (w zakresie regulacji międzynarodowych).

Najważniejszym działaniem w zakresie zarządzania regulacyjnego jest przedstawianie stanowiska GK PGE rozumianego jako główne oczekiwania oraz postulaty GK PGE wobec danej regulacji interesariuszom zewnętrznym. Interesariusze zewnętrzni w rozumieniu Procedury Zarządzania Regulacyjnego to instytucje, podmioty lub organy krajowe oraz Unii Europejskiej mające wpływ na kształtowanie regulacji, np. organy administracji rządowej (właściwi ministrowie), Sejm, Senat, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organy Unii Europejskiej – Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska.

Najwyższym szczeblem w GK PGE odpowiedzialnym za wdrażanie Procedury Zarządzania Regulacyjnego jest Zarząd PGE S.A. Przedstawicielem odpowiedzialnym w organie zarządzającym za nadzór nad wpływem politycznym i działaniami lobbingowymi przedsiębiorstwa jest wiceprezes do spraw regulacji w PGE S.A.

GK PGE nie podejmuje działań i nie posiada zobowiązań związanych z wywieraniem wpływu politycznego, rozumianego jako przekazywanie wkładów o charakterze politycznym.

GK PGE nie wnosi wkładów finansowych ani bezpośrednio ani pośrednio i nie było takich przypadków w 2024 roku.

GK PGE nie wnosi także wkładów rzeczowych ani bezpośrednio ani pośrednio. GK PGE z uwagi na niewnoszenie wkładów rzeczowych nie szacuje  też ich wartości pieniężnej.

GK PGE podejmuje działania prowadzące do korzystnego kształtowania regulacji poprzez przedstawianie interesariuszom zewnętrznym stanowisk w toczących się konsultacjach publicznych projektów aktów prawnych oraz samodzielnie proponuje zmiany przepisów prawa korzystnie wpływające na prowadzoną działalność gospodarczą, np. poprzez zgłaszanie do właściwych ministerstw potrzebę zmian prawnych w określonym obszarze. GK PGE podejmuje te działania, zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym, samodzielnie oraz poprzez uczestnictwo w organizacjach branżowych, które działają w interesie swoich członków (w tym także poprzez proponowanie zmian przepisów prawa korzystnych dla branży oraz swoich członków mając również na względzie ograniczenie kosztów obciążeń finansowych dla końcowych odbiorców energii elektrycznej i ciepła).

Spółki GK PGE są członkami ponad 50 organizacji branżowych (w większości są to izby gospodarcze o charakterze lokalnym). Kluczowe dla GK PGE organizacje branżowe o zasięgu krajowym i międzynarodowym to: Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE), Eurelectric (za pośrednictwem PKEE), Polskie Towarzystwo Energetyki cieplnej (PTEC), Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE), Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie (TGPE), Towarzystwo Obrotu Energią (TOE), Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW), Energy Traders Europe (ETE), Eurogas, Euroheat&Power, Cogen Europe, European Distribution System Operators (E.DSO), EU DSO,  United Nations Global Compact (UNGC), Wind Europe (WE) oraz International Union of Railways (UIC).

Przystępowanie spółek GK PGE do organizacji branżowych nie wiązało się z obowiązkiem wynikającym z prawa.

Główne tematy, których dotyczyła działalność lobbingowa w 2024 roku oraz główne stanowiska przedsiębiorstwa w tym zakresie dotyczyły:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 roku w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie). Stanowisko: cel redukcyjny 75-80%; lepsze zbalansowanie obciążeń redukcyjnych między sektorami; niewłączanie innych gazów cieplarnianych niż CO2 do ETS; zachowanie darmowego przydziału uprawnień dla ciepłownictwa systemowego; ocena wpływu celu redukcyjnego na poziomie poszczególnych państw; osobny plan dekarbonizacji dla ciepłownictwa systemowego.

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1842 z dnia 31 października 2019 roku ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do dalszych ustaleń dotyczących dostosowań przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji ze względu na zmiany w poziomie działalności (rozporządzenie ALCR). Stanowisko: zapewnienie możliwości corocznej alokacji dodatkowej puli bezpłatnych uprawnień do emisji CO2 dla ciepłownictwa w trakcie realizacji inwestycji mających doprowadzić do znaczącej redukcji emisji tj. począwszy od 2026 roku, co pozwoli na wsparcie dekarbonizacji ciepłownictwa ograniczając wydatki na uprawnienia do emisji.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 (Corporate Sustainability Due Diligence Directive, Dyrektywa CSDD). Stanowisko: ograniczenie zakresu przedmiotowego Dyrektywy do łańcucha dostaw przedsiębiorstwa; umożliwienie spółkom-matkom wykonywanie obowiązków wynikających z Dyrektywy za spółki-córki; plan transformacji wymagany Dyrektywą powinien być tym samym planem, który jest wymagany przez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) (UE) 2022/2464 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Reporting Directive, dyrektywa CSRD); usunięcie obowiązków dyrektorów wynikających z Dyrektywy; usunięcie zakazu wsparcia publicznego dla przedsiębiorstw, które zostały ukarane na podstawie przepisów Dyrektywy.

Kodeks sieci ds. odpowiedzi odbioru (ds. elastyczności) – Network Code on Demand Response (NC DR). Stanowisko: uwzględnienie kwestii odnoszących się do operatorów systemów dystrybucyjnych i ich roli w zmienionych warunkach działania rynku energii (m.in. szybki rozwój OZE, dwukierunkowy przepływ energii); wskazanie lokalnego charakteru stosowanych rozwiązań dot. odpowiedzi obioru (definicja usług lokalnych, lokalnego rynku i dostawcy lokalnych usług); operatorem rynku lokalnego powinien być OSD, a jedynie wyjątkowo OSP.

Postulowanie zmian w ustawie z dnia 27 października 2022 roku o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w latach 2023-2025 w zakresie wnoszenia odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny. Stanowisko: doprecyzowanie, że odpis na Fundusz powinien być kalkulowany od obowiązujących cen ustawowych (cen maksymalnych) oraz za cały okres obowiązywania obowiązku łącznie (13 miesięcy); przyznanie rekompensaty za obniżkę udzieloną odbiorcom w 2023 roku w wysokości 125 PLN.

Postulowanie zmian w ustawie z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Stanowisko: ułatwienie inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych: uznanie inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowej za inwestycję strategiczną.

Zgłoszenie uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy (numer wpisu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: UC70). Stanowisko: zapewnienie możliwości przedłużenia ważności certyfikatu uprawniającego do udziału w rynku wtórnym oraz postulaty usprawniające proces organizacji oraz przeprowadzenia aukcji uzupełniających.

Zgłoszenie uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UD41). Stanowisko: usunięcie regulacji dotyczącej zwiększenia wartości depozytu prosumenckiego (współczynnik korygujący 1,23) albo zapewnienie sprzedawcom rekompensat z tego tytułu, oraz propozycje dotyczące przyspieszenia wydawania zezwoleń w obszarze OZE.

Zgłoszenie uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (UD89). Stanowisko: ograniczenie zakresu informacji dotyczących elektrowni wiatrowej w MPZP, doprecyzowanie przepisów regulujących kwestię informacji przekazywanych prosumentom dotyczących rozliczenia energii, ułatwienie w realizacji inwestycji lądowych farm wiatrowych, rozszerzenie zakresu stosowania cable poolingu.

Postulowanie zmian w ustawie z dnia 27 listopada 2024 roku o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych w zakresie zmiany delegacji do wydania rozporządzenia określającego cenę maksymalną za wytwarzanie energii w MFW. Stanowisko: wprowadzenie możliwości ustalenia różnych cen maksymalnych odmiennie dla poszczególnych obszarów/ grupy obszarów wskazanych w załącznikach do ustawy (z uwzględnieniem parametrów realizacji inwestycji w MFW, w tym długości przyłącza w części morskiej i lądowej oraz głębokości posadowienia MFW).

Postulowanie zmian w ustawie z dnia 27 listopada 2024 roku o zmianie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Przygotowanie projektu przepisów mających na celu skuteczne przeprowadzenie aukcji w 2025 roku oraz zapewnienie ułatwień w zakresie rozwoju i realizacji projektów morskich farm wiatrowych, a także poprawy ich efektywności harmonogramowej i ekonomicznej.

Nazwa rejestru służącego przejrzystości lub równoważnego, w którym przedsiębiorstwo jest zarejestrowane: EU Transparency Register, numer identyfikacyjny: 818300434979-49.

GK PGE nie posiada informacji o powołaniu członków organów administracyjnych, zarządzających i nadzorczych, którzy zajmowali porównywalne stanowiska w administracji publicznej (w tym organach regulacyjnych) w okresie 2 lat poprzedzających powołanie, w bieżącym okresie sprawozdawczym.

Wyniki wyszukiwania